Szybki dostęp

 

Organizacja szczepień

 

Dnia 5 listopada br. odbyła się wycieczka klasy 1b. Wycieczka rozpoczęła się przed ratuszem o godzinie 8.35. Pan Sylwester Gacioch przedstawił klasie drugiego opiekuna Panią Oliwię Piotrowicz. Na początku wycieczki większość uczniów jeszcze przysypiała, bo w autokarze było spokojnie i cicho. Koło godziny 9.00 przyjechaliśmy do Giżycka. Opiekunowie zabrali nas na spacer po molo. Po spacerze udaliśmy się do Alpakadabry. Na miejscu przywitał nas miły Pan i wytłumaczył nam zasady obchodzenia się z alpakami. Po krótkich instrukcjach wyprowadził lamy na dwór i dał nam kubki z marchewką do karmienia zwierząt. Alpaki i dwie kozy, które też się tam znalazły, były bardzo przyjazne, ale też łase na marchewkę. Po tym, jak każdemu skończyła się marchewka, poszliśmy na ognisko, dostaliśmy bułki, kiełbasę i różne sosy. Kiełbaski smakowały wybornie. Potem był mini-konkurs. Pan zadawał nam pytania odnośnie alpak, za dobrą odpowiedź można było wygrać magnez z alpaką (sam takową wygrałem). Po ognisku wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Dzień pełen wrażeń rozbudził uczestników wycieczki, gdyż zaczęli oni śpiewać szanty i inne piosenki. Około godziny 12 wróciliśmy do Kętrzyna zadowoleni z tak atrakcyjnego wyjazdu.

W skrócie: przeprowadza syntezy chemiczne i analizuje uzyskane wyniki. Tak naprawdę przyczynia się do rozwoju nauki. Dzięki niemu/niej świat wzbogaca się o nowe związki chemiczne, niewystępujące w naturze, albo poznaje nowe, efektywniejsze, tańsze i bardziej ekologiczne sposoby ich wytwarzania.

Czym się zajmuje?

Chemik na ogół pracuje w laboratorium. Odpowiada za opracowywanie i prowadzenie syntez organicznych, czyli otrzymywanie pożądanych związków chemicznych z prostszych, tańszych i łatwiej dostępnych składników. Być może nie wiecie, że w zasadzie wszystkie związki chemiczne produkowane przez organizmy żywe da się sztucznie syntezować, tylko nie zawsze jest to bardziej opłacalne od ich pozyskiwania z naturalnych źródeł. Poprzez syntezę laboratoryjną można za to tworzyć zupełnie nowe, niespotykane w naturze cząsteczki i wykonywać innowacyjne eksperymenty. Ta praca wymaga precyzji, koncentracji i wiedzy oraz umiejętności analizowania i interpretowania uzyskanych wyników.
Chemik organik może pracować indywidualnie, ale często jest członkiem zespołu badawczego i bierz udział w spotkaniach projektowych oraz współpracuje z naukowcami innych specjalizacji.

Co powinien umieć?

Musi doskonale znać się na chemii organicznej oraz posiadać umiejętności praktycznej obsługi aparatury i sprzętu, zarówno laboratoryjnego, jak i wykorzystywanego w przemyśle. Musi znać klasyczne techniki syntezy organicznej, w tym przepływową, enzymatyczną, mikrofale, fotochemię oraz umieć oczyszczać związki organiczne różnymi metodami. Musi być precyzyjny i odpowiedzialny, ponieważ pracuje z substancjami chemicznymi, a one często bywają toksyczne, wybuchowe albo niebezpieczne w inny sposób. Powinien wiedzieć, jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium. Muszę potrafić sprawnie posługiwać się specjalistycznymi programami do gromadzenia i analizowania wyników moich eksperymentów oraz chemicznymi bazami danych, np. Reaxys, SciFinder.

Jakie kompetencje miękkie są ważne w tej pracy?
➡ umiejętność poszukiwania i weryfikacji informacji,
➡ umiejętność zarządzania czasem,
➡ kreatywność,
➡ umiejętność nieszablonowego myślenia i kojarzenia odległych faktów,
➡ dokładność,
➡ odpowiedzialność,
➡ cierpliwość,
➡ umiejętność pracy w zespole.

Predyspozycje zdrowotne:
👉 dobry wzrok,
👉 prawidłowe rozróżnianie kolorów i ich odcieni,
👉 dobry słuch,
👉 dobry węch,
👉 sprawne dłonie i palce,
👉 koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania tego zawodu☹ skłonności do alergii, gdyż na co dzień mam do czynienia z rozmaitymi związkami chemicznymi, a wiele z nich ma potencjał uczulający.

Gdzie może pracować?

W jednostkach badawczych i prywatnych firmach z branży technicznej, spożywczej, chemicznej, kosmetycznej czy medycznej. Wszędzie tam potrzebni są naukowcy-eksperci do opracowywania nowych technologii.


Źródło: https://mapakarier.org/

Nasza akcja „Przepisujemy Hobbita” została ZAKOŃCZONA 🙂
 
Dziękuję Wam bardzo za udział w tej akcji. Pisało nas ok. 30 osób (dla tylu z Was wystarczyło tekstu J). Przepisywaliśmy ręcznie, różnymi pisakami, mazakami, piórami, ozdabialiśmy misternymi rysuneczkami, wyznaczone dla naszej szkoły, strony z Hobbita oraz opowiadania Kowal z Podlesia Większego J. R. R. Tolkiena.
 
Nasze prace zostały już odesłane do organizatora, którym była Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży nr 26 w Wawrze z Warszawy. Dziękuję organizatorom za super pomysł na taką, ogólnopolską akcję. Czekamy teraz na dalsze losy „naszych stron” 🙂 …może powstaną z nich książki…
 
Bożena Wójcik-Wasilewska
Nauczyciel-bibliotekarz
FOTORELACJA