Międzynarodowy Dzień Wolontariusza obchodzimy 5 grudnia. Chyba każdy już wie, kim jest wolontariusz :) A wiecie, że jest taki zawód jak koordynator wolontariuszy? Taka osoba organizuje pracę wolontariuszy w szkole, firmie, organizacji pozarządowej…
Czym się zajmuje?
Wolontariusze stanowią nieocenioną pomoc w wielu fundacjach, organizacjach społecznych, ale także przedsiębiorstwach. Aby ich praca była efektywna, potrzebna jest osoba taka jak koordynator wolontariuszy. Do jego obowiązków należy zidentyfikowanie działań, w których firma lub organizacja będzie potrzebować pomocy wolontariuszy, określenie, w jakim zakresie chce ich w te działania zaangażować, jakie dostaną konkretne zadania do wykonania, co firma/organizacja może im zaoferować w zamian za ich pomoc. Koordynator określa też, ilu wolontariuszy będzie potrzebnych na konkretnych etapach projektu i jakie umiejętności powinni posiadać, by można ich było włączyć do pracy. Przeprowadza też spotkania rekrutacyjne. Przygotowuje niezbędne dokumenty: umowy, porozumienia, regulaminy. Dba też o ubezpieczenie wolontariuszy, planuje i organizuję dla nich potrzebne szkolenia, np. z obsługi sprzętu, przygotowuję miejsca pracy i ich wyposażenie: komputery, telefony, plakietki identyfikacyjne, ulotki, plakaty. Ustala także harmonogramy pracy wolontariuszy. Poza nadzorowaniem ich pracy i ocenianiem jej efektów dba też o dobre relacje w grupie, o rozwój osobisty, oferuje pomoc w sytuacjach, kiedy sobie nie radzą, rozwiązuje ewentualne konflikty i nieporozumienia między członkami zespołu oraz motywuje ich.
Co powinien umieć?
➡znać akty prawne regulujące pracę wolontariuszy, takie jak: Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
➡przygotowywać umowy i porozumienia
➡znać przepisy BHP, ergonomii pracy, przeciwpożarowe i ochrony środowiska, których należy przestrzegać organizując pracę wolontariuszy oraz umieć dbać o ich ubezpieczenie, zarówno od następstw nieszczęśliwych wypadków jak i od nieprzewidzianych skutków ich działań
➡potrafić sprawnie zarządzać pracą wolontariuszy
➡potrafić przydzielać zadania dopasowane do zdolności i umiejętności konkretnych osób
➡określać, jakiej pomocy potrzebuje moja organizacja z ich strony
➡planować harmonogram prac
➡prowadzić rekrutację i szkolenia
➡przygotowywać miejsca pracy dla wolontariuszy oraz wspierać ich w wykonywaniu zleconych zadań
Jakie kompetencje miękkie są ważne w tej pracy?
👉 odpowiedzialność
👉 łatwość nawiązywania kontaktów z innymi
👉 umiejętność łatwego przerzucania się z jednego zadania na inne
👉 kreatywność
👉 elastyczność
👉 cierpliwość
👉 opanowanie
👉 odporność na stres
👉 otwartość
👉 empatia
👉 aktywne słuchanie
👉 umiejętność rozwiązywania konfliktów.
Gdzie może pracować?
W rozmaitych fundacjach, stowarzyszeniach i placówkach oraz innego rodzaju instytucjach, wszędzie tam, gdzie potrzebne jest wsparcie wolontariuszy. Wolontariat jest szansą na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego, które przy poszukiwaniu pracy można wpisać w CV.
Źródło: https://mapakarier.org/