Szybki dostęp

 

LOCKDOWN – jak nie oszaleć z rodziną podczas #zostańwdomu?

Rodzice robią home office, Wy macie swoje webinary, Zoomy i inne zajęcia online, masę rzeczy do zrobienia i seriale do obejrzenia. A do tego jeszcze trzeba zdobyć dżem na śniadanie i przedrzeć się jakoś przez przedpokój zawalony zapasami na czas wirusowej apokalipsy. I wtedy, właśnie wtedy, rodzice czy rodzeństwo mówią coś takiego, co sprawia, że macie ochotę rozwalić wszystko dookoła?

Wieści z drugiej strony barykady – też próbuję pracować z domu i jako rodzic wiem, że łatwo nie jest. Czytam rekomendacje ministerstwa i próbuję się nie zagotować. Dziennik elektroniczny nie działa, a jak już uda mi się do niego zalogować, to mam 32 wiadomości od nauczycieli mojej córki, na poczcie maile służbowe i prywatne, a do tego za żadne skarby nie mogę sobie przypomnieć, kiedy równanie jest sprzeczne (poziom klasy VII szkoły podstawowej). Sypialnię mąż zamienił na biuro (też ma home office), a dzieci sąsiadów z góry z nudów jeżdżą po parkiecie na hulajnodze.

Łatwo nie jest. Wam nie jest łatwo, rodzicom nie jest łatwo i robi się nagle atomowa atmosfera.

foto: Paweł Kowalik

Na przekór apokaliptycznym wyobrażeniom”- to tytuł dyktanda, z którym musieli zmierzyć się tegoroczni uczestnicy VII Powiatowego Konkursu Ortograficznego o „Złote Pióro” Starosty Kętrzyńskiego. Test dotyczył aktualnej problematyki współczesnego świata, czyli potrzeby ochrony środowiska. Nasi uczniowie nie dali szans rywalom i udowodnili, że można sprostać nawet najtrudniejszym ortograficznym wyzwaniom.

Mistrzem Ortografii został Bartosz Małkowski z klasy I d2 G, natomiast kolejne miejsca przypadły Zuzannie Wtulich z klasy III c i Aleksandrze Prusaczyk z I bd L.

Zwycięzcom gratulujemy!

Lekcje historii w szkole nie muszą być zawsze takie same: notatki w zeszycie, analiza map, badanie tekstów źródłowych, wkuwanie pojęć i dat. Lekcje historii mogą być „żywe”, można na nich poznawać ciekawych ludzi, zobaczyć i dotknąć przedmioty z epoki, spróbować wcielić się w postacie z dawnych czasów. Taka właśnie lekcja historii dla uczniów klas pierwszych po gimnazjum odbyła się w ostatni piątek w sali gimnastycznej naszej szkoły. Nasz gość, pan Jacenty Ordowski z Gniewu, na spotkaniu z uczniami w ciekawy sposób przedstawił genezę wybuchu, przebieg i udział Polaków w czasie drugiej wojny światowej. Pokazując broń i mundury opowiadał o wojnie obronnej w 1939 r, o Polskim Państwie Podziemnym, o powstaniu warszawskim. Uczniowie mogli włożyć mundury z czasów wojny i wcielić się w żołnierzy z tamtych czasów. Można było poczuć ciężar broni, wziąć do ręki przykładową porcję żywności więźnia obozu koncentracyjnego, spróbować podstaw musztry wojskowej. Uczniowie usłyszeli też o takich postaciach, jak Henryk Dobrzański, Władysław Raginis, czy Witold Pilecki. Pan Jacenty Ordowski udowodnił, że historii może być ciekawa.