Szybki dostęp

 

Dnia 11 września 2020r. w Powiatowym Centrum Edukacyjnym w Kętrzynie odbyła się debata dotycząca edukacji na terenie powiatu kętrzyńskiego. Zaproszone osoby zostały podzielone na pięć grup: uczniów, nauczycieli, dyrektorów, rodziców i organu prowadzącego. Każda z grup miała za zadanie rozpatrzyć, na podstawie wyników ankiet oraz własnego doświadczenia, pięć kluczowych zagadnień:

  1. Co dla ciebie, jako mieszkańca powiatu kętrzyńskiego znaczy „dobra szkoła”?
  2. Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać absolwent szkoły?
  3. Co w naszych szkołach należy zmienić?
  4. Co nasze szkoły powinny przestać robić?
  5. Co nasze szkoły powinny zacząć robić?

W debacie wzięły udział osoby z różnych szkół z terenu powiatu kętrzyńskiego, które miały odmienne opinie, sugestie i doświadczenia. Naszą szkołę reprezentowali Karolina ZagrobaWiktor Szukis (grupa uczniów) pod opieką pana Andrzeja Lewandowskiego i pani Moniki Darmofał-Karanowskiej (grupa nauczycieli) oraz pani dyrektor Oliwii Piotrowicz (grupa dyrektorów). Po zakończonych obradach poproszono grupę uczniów o zaprezentowanie swoich wniosków. Należy zaznaczyć, że prezentacja nie polegała jedynie na przeczytaniu zebranych postulatów, ale także na ich odpowiednim uzasadnieniu. Nie było to łatwe, ale nasi uczniowie świetnie wywiązali się z powierzonego im zadania, o czym świadczyły częste oklaski i gratulacje od pozostałych grup po zakończonej prezentacji. Następnie swoje spostrzeżenia przedstawiła grupa rodziców. Na koniec debaty zapowiedziano, że zebrane wnioski zostaną wzięte pod uwagę przez organizatorów. Mamy nadzieję, że deklaracja zostanie spełniona i wkrótce znów grupy zbiorą się, aby debatować nad stanem edukacji w naszym powiecie.

Wiktor Szukis

Jesteśmy w szkole! W szkole!!! Nie przed komputerem, nie przed telefonem, nie mamy zajęć online! Póki co nie musimy godzić pracy rodziców z nauką własną! Widzimy się z rówieśnikami. Takimi prawdziwymi! Jest ekstra!

Nowy rok szkolny to nowe wyzwania, także psychiczne. Przede wszystkim trzeba się sobą jakoś nasycić, nacieszyć byciem razem, co może trochę przyćmić cel główny: nauka.

Po takim długim okresie nauki zdalnej i ogólnie pojętej wakacyjnej stagnacji może być ciężko wrócić do galopu. Wrześniowa rozbiegówka nie ułatwia zadania. Jak to zrobić, żeby wyjść z trybu wakacyjnego i wejść w ten szkolny?

To proste! Działaj! Zrób plan. W końcu dobry plan nie jest zły. Jeśli odpowiednio przygotujesz swój plan długofalowy, to nawet taka pandemia nie wytrąci Cię z równowagi.

Aby Twój plan był skuteczny, wybierz sobie cel możliwy do realizacji. Dla ułatwienia zadaj sobie kilka pytań:

  1.  Co dokładnie chcę osiągnąć?
  2. Co to znaczy dobrze, lepiej, bardziej (np. się uczyć)?
  3. Po co to robię?
  4. Czy to możliwe?
  5. Jak sprawdzę, czy jestem na właściwej drodze?
  6. Po czym poznam, że cel został osiągnięty?
  7. Do kiedy to zrobię?
  8. Czego potrzebuję, żeby osiągnąć mój cel?
  9. Co już mam, żeby osiągnąć mój cel?
  10. Co mi przeszkadza w realizacji celu?

Dla przykładu, jeśli Twoim celem jest „dobrze się uczyć” albo „uczyć się lepiej niż w zeszłym roku”, albo „dobrze zdać maturę”, to trzeba ten cel doprecyzować. Co dla Ciebie znaczy „dobrze”? Na średnią 4,0 czy 3,5 też jest ok? A może chodzi o konkretne przedmioty? Jeśli chcesz się uczyć lepiej niż rok temu, to o ile lepiej? Określ to.

Zastanów się, po co to robisz. Dla siebie? Dla rodziców? Żeby dostać się na studia? Żeby być lekarzem/prawnikiem/sportowcem/naukowcem itp.? Ustalenie motywacji to już połowa sukcesu.

Ważne jest też, czy Twoje założenia są możliwe do zrealizowania. Czy dasz radę mieć średnią 5,0? Jeśli nie, to może trzeba ten cel troszkę urealnić? Może 4,5 jest osiągalne, albo oceny z konkretnego przedmiotu lub ze sprawdzianów?

Określenie zasobów też jest istotne. Masz już pewnie dużo, żeby uzyskać średnią 4,0 (czyli o 0,5 więcej niż w zeszłym roku) z uwzględnieniem biologii, chemii i fizyki, z których chcesz mieć 5-kę (bo chcesz dostać się na medycynę po zdaniu matury). Ale fajnie jest nazwać to, czego potrzebujesz: korki z konkretnych przedmiotów, własny pokój do nauki, książki, dostęp do ciekawych wykładów itp. Dobrze jest też wiedzieć, co Cię ogranicza. Jeśli np. lubisz pospać rano, to ekstra sesja z książkami w soboty o 7 jest nie do zrobienia. Pomyśl, co w takim razie jest osiągalne?

No i na koniec czas. Do kiedy to zrobisz? Kiedy zaczniesz? Podziel cel na etapy, które również są mierzalne i osiągalne (np. żadnej pały ze sprawdzianu we wrześniu, żadnego nieprzygotowania zgłoszonego we wrześniu itp.).

Życzę wszystkim udanego roku szkolnego. Jestem pewna, że uda się Wam zrealizować wszystkie plany.

Monika Darmofał-Karanowska

 1 września to dzień, na który czekali przepełnieni różnymi emocjami uczniowie, świadomi kończących się wakacji. Tego dnia w inauguracji nowego roku szkolnego uczestniczyli jedynie uczniowie klas pierwszych, którzy spotkali się z Dyrekcją szkoły, wychowawcami oraz nauczycielami. Dzięki zorganizowanym wcześniej warsztatom integracyjnym pierwszoklasiści nie czuli się zagubieni i zaniepokojeni nową rzeczywistością. Wychowawcy uczniów klas drugich  i trzecich skontaktowali się  z wychowankami w formie zdalnej za pomocą komunikatora Zoom. Spotkania te były nie tylko okazją do podzielenia się wrażeniami z wakacji, ale również do zapoznania się z regulaminem pracy w nowym roku szkolnym.

Nowe wyzwania edukacyjne, nowe procedury funkcjonowania w szkole, reżim sanitarny – z tym wszystkim będą musieli zmierzyć się w tym roku szkolnym uczniowie i nauczyciele.

Życzymy powodzenia.

 

GIEŁDA PODRĘCZNIKÓW
AULA – CZWARTEK (3 września 2020)
(tylko dla uczniów I LO w Kętrzynie)

Wejście na aulę tylko w maseczkach i rękawiczkach jednorazowych
(we własnym zakresie)

Ze względu na reżim sanitarny związany z zagrożeniem Covid – 19 giełda podręczników odbędzie się dla poszczególnych klas w wyznaczonych terminach:

3aG i 2aG - 8:20 – 8:40

3beG i 2bG - 8:55 – 9:15

3d1G i 3d2G oraz 2d1G i 2d2G - 9:30 – 9:50

3cG i 2ceG - 10:05 – 10:25

2a i 2bd oraz 1a - 10:55 – 11:15

2c i 1c - 11:30 – 11:50

2d, 1d1 i 1d2 - 12:05 – 12:20

Uwaga: Umożliwiamy absolwentom szkoły wystawienie podręczników na fb szkoły. Zostanie tam utworzony osobny post. W komentarzach będzie można wstawiać swoje oferty.

Samorząd Uczniowski

Każdemu z nas przejście przez próg nowej szkoły kojarzy się z obawą przed nowymi wyzwaniami i z pytaniem, co teraz będzie. Uświadamiamy sobie, że czekają tam na nas nowi ludzie i nowe obowiązki.

Tak było i ze mną. Przez ostanie dni zastanawiałam się, jak będą wyglądać moje pierwsze dni w szkole średniej. Nowa klasa, nowe znajomości, nowi nauczyciele i przede wszystkim nowe otoczenie sprawiały, że czułam strach i lekką obawę o to, czy podołam…

No i niepotrzebnie się bałam. Pomysł, byśmy spotkali się ze swoją nową klasą i nowym wychowawcą na zajęciach przed tradycyjnym rozpoczęciem roku szkolnego, okazał się strzałem w dziesiątkę. Przez dwie godziny świetnie się bawiliśmy, przełamując własne obawy przed mówieniem i przede wszystkim - poznając się wzajemnie. Wiem już, kto lubi gotować, a kto woli tradycyjnie frytki i pizzę, kto kocha gry komputerowe, a komu bliższy jest sport, kto uwielbia oglądać seriale, a kto słucha koreańskiego popu. Wiem też, że kilkanaście osób może bez słów obrócić koc, nie schodząc z niego!

A co najważniejsze, wszyscy zrozumieliśmy, że wystarczy pozytywne nastawienie, dobra komunikacja i wzajemne zaufanie, by stworzyć świetną grupę, która wspólnie może nawet pracować dla NASA (dla niewtajemniczonych: budowaliśmy i testowaliśmy pojazdy kosmiczne). I chociaż nasz bohater nie przetrwał lotu, to i tak najważniejsza była atmosfera tych zajęć. W końcu o to przecież chodzi, byśmy wszyscy dobrze się bawili.

Nowa uczennica ILO