Rekrutacja 2019/2020

 

 

Arkady Fiedler. Dywizjon 303. Poznań: Wydaw.Poznańskie 1971

...Rycerzem wśród wspaniałego rodu lotników jest myśliwiec, lotnik nad lotnikami; rycerskim jego zadaniem jest bronić. Bronić własnych bombowców od ataku wroga, godzącego z powietrza, i bronić własnej ziemi od nieprzyjacielskich bombowców...Jego wysiłek, jego zwycięstwa, jego tragedie najczęściej rozgrywają się ponad chmurami, wysoko w powietrzu, gdzie jest widok najszerszy, niebo najbliższe, a padół ziemski niewyraźny i daleki jak szary sen... to cytat pochodzący właśnie z tej książki, tak Arkady Fiedler opisuje naszych pilotów.

W tym roku ukazały się też dwa filmy opowiadające o losach polskich lotników zaangażowanych w obronę Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej. 

 
 
Film w reżyserii Denisa Delic`a - „303. Historia prawdziwa” (https://www.filmweb.pl/film/Dywizjon+303.+Historia+prawdziwa-2018-647176/cast/actorsoraz - „303. Bitwa o Anglię”, który reżyserował David Blair. (https://www.filmweb.pl/film/303.+Bitwa+o+Angli%C4%99-2018-794796)

Jeden niedawno oglądaliśmy ...może warto by było porównać oba filmy. Opinie, wrażenia, refleksje o filmach zostawiam już dla Was a chętnych do poszerzenia wiedzy historycznej, zapraszam po książkę do biblioteki :)                 

Bożena Wójcik-Wasilewska

Cztery miliony. Tylu osobom program Erasmus Plus udzieli wsparcia w latach 2014 – 2020. Prawie milion młodych Europejczyków mogło dzięki temu programowi podjąć edukację poza granicami swoich krajów, zdobyć doświadczenie zawodowe, podjąć wolontariaty. Ale nie tylko! Wzięcie udziału w programie to również wielka przygoda. Możemy tę przygodę przeżyć z innymi ludźmi, których nigdy nie poznalibyśmy, gdyby nie ten program. Przyjaciel, współpracownik z drugiego końca Europy? To, co kiedyś było niemożliwe właśnie teraz nadchodzi wielkimi krokami do naszego Liceum.

Nasza młodzież otrzymuje od nas wielki kapitał w ciągu tych trzech lat nauki: wysoki poziom wiedzy, który pozwala im otrzymać indeks wymarzonych uczelni po egzaminach maturalnych; rozwinięte umiejętności społeczne dzięki współpracy ze świetnymi nauczycielami, wychowawcami; przyjaźnie zawarte w liceum, które często trwają całe życie, bo tak wiele jest dobrych doświadczeń zebranych w latach liceum. A my, nauczyciele, chcemy obdarować ich tym, co najlepsze, by z odwagą wchodzili w dorosłe życie i poradzili sobie tam, gdziekolwiek będą: w Warszawie, w Helsinkach, w Barcelonie. Chcemy, by mieli odwagę współpracować z innymi Europejczykami, by razem tworzyli z nimi lepsze jutro.

Dlatego od września 2017 roku poszukiwaliśmy szkół, które chciałyby wziąć udział w takim projekcie razem z nami. Takich szkół, których nauczyciele oddają serce uczniom i bezgranicznie wierzą w ich potencjał.

Znaleźliśmy. Zaangażowanych, doświadczonych, profesjonalnych. Takich, z którymi chcieliśmy góry przenosić. Współpraca zawiązała się bardzo szybko. Koordynatorem projektu jest Integrierte Gesamtschule w Furstenau, w Niemczech, a partnerami oprócz nas dwie inne doświadczone szkoły: Association de l’Institution Marseillaise, Charles Peguy we Francji oraz Liceo Carolina Poerio we Włoszech.

„Przygotowanie młodych ludzi do wymagań rynku pracy” – w tym projekcie będziemy współpracowali przez najbliższe dwa lata. Nasi uczniowie w ramach doskonalenia zawodowego chętnie odwiedzają różne organizacje (np. Straż Graniczna, Philips/Signify), które są głównymi pracodawcami na lokalnym rynku. Dzięki tym wizytom, a przede wszystkim dzięki zaangażowanym pracownikom tych organizacji, uczniowie nabywają wiedzę o wymaganiach pracodawców, możliwościach zatrudnienia, rodzajach umów z pracodawcami. Teraz będą mogli przyjrzeć się rynkowi pracy w Niemczech, we Francji i we Włoszech. Już w tym roku szkolnym 2018/2019 wyjadą do Szkół partnerskich, poznają w nich innych uczniów, zamieszkają u ich rodzin. Liczymy na to, że dzięki tym doświadczeniom rozwiną swoje umiejętności językowe, zdobędą ważną wiedzę, ale przede wszystkim, wrócą z poczuciem, że w dzisiejszej Europie nie ma dla nich barier, a to, co kiedyś było tylko snem, dziś będzie ich rzeczywistością.