I Ogólnopolski Przegląd Piosenki Agnieszki Osieckiej

 

W dniu 31 października w naszej szkole odbył się kiermasz ciast. Wspólnymi siłami zebraliśmy 345 złotych, które zostały przekazane 5-osobowej rodzinie, która straciła cały swój dorobek w wyniku pożaru swojego domu w miejscowości Srokowo. Składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które włączyły się do akcji i finansowo ją wsparły oraz Darii Pawliszko, Patrycji Barna, Klaudii Sulej, Izabeli Gajowniczek, Klaudii Krajewskiej oraz innym dziewczynom z młodszych klas za zrobienie słodkości! :)

Klasa IID2

Drodzy Uczniowie!
 
Z przyjemnością pragniemy ogłosić, że wyłoniono już zwycięzcę naszego konkursu. Komisja w składzie: Pani Ewa Tabaka i Pani Patrycja Ożarowska zdecydowała, że Logo, które będzie reprezentowało naszą Szkołę to te, które zostało wykonane przez Nikolę Gawarecką (klasa 3C Gimnazjum). Nikola pojedzie z nami do Francji, w marcu tego roku szkolnego. Pozostałe wyróżnione projekty zostały wykonane przez: Kasię Soliwodę, Gabrysię Małagocką i Karolinę Żyźniewską. Te uczennice w nagrodę pojadą w przyszłym roku do Włoch lub Niemiec z programem Erasmus Plus. 
 
Gratulujemy!
 

Ostatni tydzień spędziłam wyjątkowo pracowicie. Miałam ogromny zaszczyt wziąć udział w szkoleniu dla nauczycieli i edukatorów, które od 28.10 do 2.11.2018r. odbywało się w miejscowości Rabat na Malcie. Przez cztery dni ponad 70 nauczycieli i edukatorów z 12 krajów europejskich (Austrii, Czech, Chorwacji, Francji, Hiszpanii, Malty, Niemiec, Słowacji, Słowenii, Włoch i Wielkiej Brytanii, no i oczywiście z Polski) dzieliło się pomysłami na to, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o przyszłości ich świata. Już pierwszego dnia wszyscy zauważyliśmy się, że nasza chęć wzajemnego poznania i szukania nowych wyzwań była tak silna, że zanim się zorientowaliśmy, przełamaliśmy lody i rozpoczęliśmy nasze działania mimo tego, iż wszyscy mówimy w innych językach. Najpierw zdefiniowaliśmy, czym jest edukacja globalna dla każdego z nas, staraliśmy się to napisać i … narysować, co w moim przypadku stanowiło nie lada wyzwanie. Później wszyscy opowiadaliśmy o tym, jakie projekty zrealizowaliśmy ze swoimi uczniami/uczennicami, porównaliśmy różne metody stosowane w Hiszpanii, Polsce, Chorwacji, Niemczech i we wszystkich 12 krajach uczestniczących w projekcie. W ramach szkolenia mieliśmy okazję wysłuchać ekspertów realizujących projekty edukacyjne na świecie. Dominique z maltańskiego Stowarzyszenia „Kopin” opowiedział nam o obecnej sytuacji społecznej na Malcie, podkreślając, że migracja może być szansą na rozwój.

Maltę zamieszkuje około 350 tys. osób, która na co dzień borykają się z suszą i brakiem naturalnych źródeł wody. Dominique przypomniał nam, jak ważne jest poruszenie z młodzieżą kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i przekazanie konkretnych przykładów, aby młodzi ludzie mogli czuć, że są odpowiedzialni nie tylko za „swoje podwórko”. Richard, odpowiedzialny za Progettomondo.mlal w Maroku i Almatooqi, marokański nauczyciel zaangażowany w projekty dotyczące edukacji globalnej, opowiedzieli nam o swoich wyzwaniach i doświadczeniach. Maroko żyje nowymi tendencjami migracyjnymi: wiele osób, które wyjechały z kraju, wraca do domu i czuje się tam obco. Spotkaliśmy się także z Ahmedem, dyrektorem Fundacji ds. Schronienia i Wsparcia dla Migrantów na Malcie, który opowiedział nam o swojej podróży z Ghany, a także o swojej pracy na rzecz wsparcia i wzmocnienia pozycji migrantów docierających na Maltę w ostatnich latach. Ogromne wrażenie zrobił na nas wszystkich film przygotowany przez reportera z Włoch, Fabio, który w sierpniu tego roku dokumentował pracę załogi niemieckiego statku ratowniczego pływającego po Morzu Śródziemnym, podejmującego ludzi z tonącej libańskiej jednostki. Do dzisiaj brzmią mi w głowie słowa jednego z bohaterów filmu, który opowiadał o tym, jak na jego oczach tonęła jego żona i ich maleńkie dziecko. Na Malcie wiele sytuacji pomogło mi zmienić mój punkt widzenia na temat mojej pracy jako nauczyciela/pedagoga. Kontakt z nauczycielami z innych krajów zainspirował mnie do poszukiwania nowych pomysłów na zajęcia i warsztaty dla moich uczniów.

Monika Darmofał-Karanowska