Szybki dostęp

 

Komunikat

REKRUTACJA 2020/2021

 

INFORMACJE DLA RODZICÓW, OPIEKUNÓW I UCZNIÓW


 

SAMOKSZTAŁCENIE

 

 


 

KOMUNIKAT W SPRAWIE INFORMACJI I ZALECEŃ MEN

z 24.04. 2020 r.

 

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie i Maturzyści


Uprzejmie informujemy, że do 24 maja br. została przedłużona
przerwa w nauczaniu stacjonarnym w jednostkach systemu oświaty.


W związku z przedłużeniem kształcenia na odległość w szkołach i
placówkach oświatowych, a także przesunięciem terminu egzaminów
zmienione zostały również przepisy dotyczące m.in. harmonogramu
egzaminów, rekrutacji, zadań dyrektora Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej oraz zespołów egzaminacyjnych.

Egzaminy pisemne maturalne rozpoczną się 8 czerwca. Nie będzie w tym roku egzaminów maturalnych ustnych.

 

Tak wygląda harmonogram tegorocznych wiosennych egzaminówhttps://www.gov.pl/web/edukacja

 


 

KOMUNIKAT


W związku z zagrożeniem koronawirusem, informuję, że od dnia 23 marca zawiesza się bezpośrednią obsługę interesantów w sekretariacie szkoły. Zawieszone zostają wizyty w szkole. Zachęcamy do kontaktu telefonicznego. Kontakt osobisty jest możliwy w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym.

Informacja telefoniczna w godzinach 8-11
pod nr telefonu:

89 751 32 37

Pytania można również kierować na adres e-mail:
sekretariat.staryogolniak@wp.pl
oraz poprzez dziennik elektroniczny

 


 

Prawdę mówiąc, nie wiem dlaczego. Zastanawiam się nad tym bardzo często. Czy to takie społeczne uwarunkowanie, że wybuchowość jest zła i emocje świadczą o słabości? Mhm…

Świat aka rodzice: trzeba być spokojnym, opanowanym, zrównoważonym. Napady złości, wybuchy wściekłości są niedojrzałe. Kontroluj się.

Coache i szarlataneria psychologii: kontroluj swoje emocje, zostań mistrzem kontroli emocji, naucz się panować nad emocjami, kurs kontroli emocji.

Młodzież: nie potrafię tego kontrolować. Jak niby mam to zrobić? Tak czuję. Czemu niby mam być słabszy dlatego, że jestem wściekły? Co za bezsens. Nie mam prawa do swoich emocji? A może wszyscy dookoła kontrolują tylko ja nie? Jestem beznadziejna/beznadziejny, skoro nie potrafię. Inni na pewno tak nie mają. Zepchnę to głęboko, nie będę o tym myśleć. Lepiej jest nic nie czuć chyba. CO ZA BEZSENS, CO JA MAM ROBIĆ?

Psycholog: każda emocja bierze się z czegoś. To nasza reakcja na świat. Emocje są bardzo ważne. To forma komunikacji. Kiedy jesteśmy szczęśliwi, radośni to znaczy, że wydarzyło się coś ważnego, fajnego. Kiedy jesteśmy smutni to znaczy, że wydarzyło się coś niefajnego. Kiedy jesteśmy wściekli to znaczy, że coś bardzo, ale to bardzo nas złości. I tak dalej.

Czy trzeba kontrolować swoje emocje? Trzeba je rozumieć. Jeśli rozumiesz swoje emocje i odpowiadasz na potrzeby, z których emocje się biorą – wówczas emocje nie będą eskalować do takich rozmiarów, by trzeba było je hamować. Do pewnego stopnia możesz kontrolować swoje emocje. Obejrzyj Ted Talk Lisy Feldman Barret (You aren’t at the mercy of your emotions) o tym, że emocje (czy interpretacja emocji) to nasze założenia – my nadajemy znaczenie temu, co czujemy. Z drugiej jednak strony emocje są pierwotnymi mechanizmami ochrony organizmu i zostały w nas wdrukowane, mają spełniać konkretne funkcje – a przynajmniej miały kilka ładnych tysięcy lat temu. Anders Hansen w książce Wyloguj swój mózg pisze, że nasze otoczenie zmieniło się gwałtownie w ostatnich 200 latach. A co za tym idzie zmieniło się postrzeganie emocji i wymagania społeczne z tym związane. To nie nasza wina, że jesteśmy smutni czy przygnębieni. Mózg został zaprogramowany na te emocje w świecie, który był zupełnie inny niż nasz. To po prostu pewien mechanizm i pojawianie się tych emocji nie świadczy, że jesteśmy słabsi.

Podsumowując: emocje są pierwotne, służą komunikowaniu, warto je rozumieć i nazywać, warto zastanowić się, skąd się biorą i o czym świadczą, im lepiej je rozumiemy, tym mniej trzeba je hamować, miałoby więcej sensu, gdyby dorośli/rodzice mówili nam, jak mamy tonować swoje emocje, a nie tylko, że mamy to zrobić, pytajcie rodziców: “Jak mam to zrobić?”, nie możemy kontrolować tego, że emocje się pojawiają, możemy nadawać znaczenie emocjom, które już są.

 Monika Darmofał-Karanowska

Siedzimy w domu. A przecież człowiek to istota społeczna. Co nam dają interakcje społeczne?

  • jesteśmy zauważeni,
  • nie jesteśmy sami,
  • wspólnie przeżywamy różne doświadczenia,
  • humor sytuacyjny,
  • możemy przewodzić działaniom jakiejś grupy społecznej (rola lidera),
  • możemy podporządkować się pod propozycje lidera (osoby, które nie lubią przejmować inicjatywy),
  • krzyżowanie się różnych punktów widzenia prowadzi do innowacyjności i kreatywności,
  • dostajemy pomoc, kiedy jest potrzebna,
  • dzielimy postawy i idee w formie aktywnej bądź pasywnej,
  • poczucie bycia częścią większej całości,
  • akceptacja.

Czy coś tracimy przez izolację społeczną?

To zależy, jak to rozegramy. Można zastąpić spotkania bezpośrednie komunikacją online. Jeśli jesteśmy w stałym kontakcie z rówieśnikami – na grupach, w rozmowach telefonicznych, na forach – wówczas nie jesteście sami. Możecie wspólnie przeżywać różne sytuacje. Dzielić się absurdami życia domowego, szkolnego. Wymieniać komentarze dotyczące idei, poglądów, opinii. 

Minusem takiej komunikacji, np. na grupie, jest konformizm – kiedy silna jednostka wyrazi opinię, osoby o niższej pozycji w grupie nie chcą często wyrażać opinii przeciwnych. Gdy jedna osoba powie, że nie chce brać w czymś udziału – reszta często podąży jej śladem. To naturalne. Jednak mając świadomość mechanizmów grupowych, możecie trochę pomieszać w zasadach psychologii społecznej. Kiedy wyrażacie swoją opinię, zostawcie w niej miejsce na odmienne opinie innych. Przykładowo zamiast pisać “To jest głupie i nie ma sensu tego robić” napiszcie “Ja nie mam ochoty na coś takiego, ale jeśli wy chcecie, to ok. Nie musicie się mną sugerować”. Jeśli reszta faktycznie podziela Waszą opinię, to pewnie też zachowa się jak Wy. Gdy jednak mają przeciwne odczucia – mogą wtedy spokojnie postąpić inaczej albo wyrazić inny pogląd.

Minęła godzina 20.00 - czas na wyniki naszego Konkursu Fotograficznego. Dziękuję zarówno uczestnikom, jaki i głosującym. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Pokazaliście, że fotografia jest bliska Waszemu sercu.

A oto wyniki:

I miejsce
(334 głosy) - Migus Natalia

II miejsce
(313 głosów) - Borzuchowski Michał

III miejsce:
(296 głosów) - Pierzchanowska Paulina
(275 głosów) - Błażewicz Magdalena
(266 głosów) - Mielniczek Agata

Wyróżnienie:
(130 głosów) Sieradzka Paulina
(105 głosów) Krakowiak Aleksandra

Gratulujemy!!!

ps. dyplomy i słodkie upominki wręczę, jak tylko będzie taka możliwość :)

 

Zapraszamy do obejrzenia wszystkich zdjęć!

/kliknij czytaj więcej/

W dniach 22 – 28 marca 2020 r. w ramach projektu Erasmus+ mieliśmy gościć w Kętrzynie nauczycieli i uczniów z krajów partnerskich z Włoch, Niemiec i Francji. Wszystko było dopięte niemal na ostatni guzik, jednak na dwa tygodnie przed planowanym przyjazdem uczestników nasze plany pokrzyżował koronawirus. Nie powstrzymało nas to jednak przed wideokonferencją, która odbyła się w czwartek 2 kwietnia o godz. 13:30 za pośrednictwem już tak dobrze poznanego przez nas, uczniów i nauczycieli I LO, programu do spotkań online zoom.us. Głównym jej tematem był oczywiście COVID-19. W spotkaniu wzięły udział 43 osoby, w tym 8 nauczycieli i 35 uczniów, w tym 11 z naszej szkoły. Każdy z uczestników wypowiedział się, jak pandemia wpłynęła na ich życie i jakie są jej złe, ale i te dobre strony. Temat poważny, ale nie zabrakło śmiechu i wspólnych śpiewów, a spotkanie takie jak to jest dowodem na to, że nawet w tak trudnej sytuacji potrafimy się zjednoczyć i być razem