Rekrutacja 2019/2020

 

Zapraszamy na koncert "Miłość nie wszystko wybaczy..."

 

Aveyard Victoria: Czerwona Królowa. Kraków: Moondrive 2015

cały cykl dostępny w bibliotece szkolnej, zakupiony został dzięki Wam i książkom z Bibliotecznej krypty.

 

Mare Molly Barrow, urodzona siedemnastego listopada 302 roku Nowej Ery, córka Daniela i Ruth Barrowów – recytuje z pamięci Tyberiasz, streszczając moje życie. – Nie masz zawodu i w dniu następnych urodzin masz wstąpić do wojska. Chodzisz do szkoły nieregularnie, osiągasz słabe wyniki i masz na swoim koncie wykroczenia, za które w większości miast trafiłabyś do więzienia. Kradzieże, przemyt, stawianie oporu podczas aresztowania to zaledwie początek listy. Ogólnie rzecz biorąc, jesteś biedna, nieokrzesana, niemoralna, mało inteligentna, zgorzkniała, uparta i przynosisz hańbę swojej wiosce i królestwu. […]

– A mimo to jest w tobie coś więcej. – Król wstaje, ja zaś przyglądam się z bliska jego koronie. Jej końce są nieprzeciętnie ostre. Jak sztylety. – Coś, czego nie mogę pojąć. Jesteś jednocześnie Czerwoną i Srebrną. Ta osobliwość pociąga za sobą potworne konsekwencje, których nie jesteś w stanie zrozumieć. Co zatem mam z tobą począć?
 

https://youtu.be/smdLHrbwqGQ

 

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/242094/czerwona-krolowa

Otóż, jeśli tylko masz zapał i chęci, by się rozwijać, poznawać, doświadczać oraz doskonalić to w ofercie zajęć pozalekcyjnych na pewno znajdziesz coś dla siebie. W pierwszym semestrze tego roku szkolnego organizowano akcje i cykliczne przedsięwzięcia oraz prowadzono następujące zajęcia:

Sportowe:

  • piłka siatkowa (p. Biała Alicja, p. Gacioch Sylwester)
  • piłka ręczna (p. Jastrzębska Agnieszka, p. Lewandowski Andrzej)
  • piłka koszykowa (p. Lewandowski Andrzej)
  • bilard (p. Lewandowski Andrzej)
  • rajd rowerowy (p. Gacioch Sylwester. p. Puczel Robert)

 

Wokalno – muzyczne (p. Olejnik Jarosław)

Literacko – poetyckie (p. Wachnik Anna)

Fotograficzne: (p. Olejnik Jarosław)

 

Koła przedmiotowe:

  • języka łacińskiego (p. Biedrzycka Beata)
  • języka niemieckiego (p. Cudziło Dariusz, p. Krzyszkowska Iwona)
  • języka angielskiego (p. Grabias Ludmiła, p. Tabaka Ewa)
  • języka polskiego (p. Niedźwiecka - Dżus Elżbieta, Wachnik Anna)
  • języka rosyjskiego (p. Tabaka Ewa)
  • wiedzy o bezpieczeństwie i obronności (p. Fiedorowicz Małgorzata)
  • wiedzy o społeczeństwie (p. Biedrzycka Beata, p. Niedźwiecka Małgorzata)
  • historii (p. Niedźwiecka Małgorzata)
  • biologiczne (p. Korzeniewska – Siwek Beata)
  • matematyczne (p. Grochecka Sylwia, p. Żołędziowska Monika)
  • geograficzne (p. Puczel Robert)
  • chemiczne (p. Wankiewicz Urszula)

 

Zajęcia wyrównawcze:

  • matematyka (p. Bielska Magdalena, p. Chudzik Jolanta, p. Grochecka Sylwia)
  • język niemiecki: (p. Krzyszkowska Iwona)
  • język angielski (p. Sadowska Katarzyna)
  • język polski (p. Wiśniewska Agnieszka)
  • historia (p. Zapolska Halina)

 

Warsztaty i konsultacje dla maturzystów:

  • matematyka (p. Bielska Magdalena, p. Chudzik Jolanta)
  • język polski (p. Chlewiński Tomasz, p. Niedźwiecka-Dżus Elżbieta)
  • język angielski (p. Chotyniec Joanna)
  • wiedza o społeczeństwie (p. Gresik Jarosław)
  • historia (p. Niedźwiecka Małgorzata)
  • biologia (p. Szepczyńska Anna)
  • chemia (p. Wankiewicz Urszula)

 

Wymiana polsko – niemiecka  (p. Cudziło Dariusz, p. Puczel Robert, p. Fiedorowicz Małgorzata)

Szkolne Koło Psychologii Społecznej (p. Ożarowska Patrycja)

Maraton Pisania Listów (p. Darmofał – Karanowska Monika)

Noc edukacyjna (p. Gacioch Sylwester, p. Chlewiński Tomasz, p. Gresik Jarosław, p. Korzeniewska – Siwek Beata, p. Grochecka Sylwia, p. Żołędziowska Monika)

Zajęcia grupy teatralnej RAMPA ( p. Olejnik Jarosław)

Systematyczne wyjazdy do Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie (p. Olejnik Jarosław).

 

            Rozpoczął się nowy semestr, a z nim kolejne przedsięwzięcia. Liczymy na Wasze zaangażowanie, drodzy uczniowie, na nowe pomysły oraz aktywności pozalekcyjne, które spełnią Wasze oczekiwania.

„Smaki jesieni” - szczególną datą w naszym projekcie był 29 października 2018 roku. To właśnie wtedy społeczność szkolna mogła zobaczyć efekty pracy naszego przedsięwzięcia. Jednakże cała historia zaczęła się już na początku września 2018 roku, kiedy to właśnie powstała nasza grupa, trochę z przypadku. Stanęliśmy z ogromnym wyzwaniem. Musieliśmy wybrać formę projektu, a z racji tego, że większość osób z naszej grupy lubi kulinaria, zdecydowaliśmy się na kiermasz przysmaków. Początkowo praca przebiegała bardzo wolno. Przez ogrom nauki, jaki nas spotkał w tych pięknych jesiennych miesiącach, nasz projekt trochę się skomplikował i plany dotyczące ankiety, rozpoznającej gusta uczniów, legły w gruzach. Po rozmowie z opiekunem projektu, wzięliśmy się do poważnej pracy, dzięki czemu zdążyliśmy ze wszystkim na czas. Każdy stanął na wysokości zadania i w stu procentach zrealizował powierzone obowiązki. Najciekawszy w naszym projekcie był oczywiście sam kiermasz, ale też przygotowywanie plakatów reklamowych. Mieliśmy przy tym dużo zabawy. Praca zawiązana z dokumentacją była mniej przyjemna, ale i z tym sobie poradziliśmy. Sam projekt przyniósł nam wiele korzyści. Z racji, że wykonywaliśmy wszystko w małej 4-osobowej grupie, zintegrowaliśmy się i praca między nami stała się przyjemnością. Nauczyliśmy się pracy w grupie oraz dokonywania dokumentacji wykonywanych etapów projektu. Wydawało nam się to proste, ale niestety rzeczywistość była inna. Co jednak jest najważniejsze pokazaliśmy uczniom naszej szkoły jak dobre mogą być słodkości z wykorzystaniem jesiennych owoców czy warzyw.


Przez całe pierwsze półrocze byliśmy zaangażowani w przedsięwzięcie z naszego fakultetu-ekonomii. Pierwszym ważnym, a nawet najtrudniejszym krokiem było wybranie tematu. Po analizie obraliśmy za główny motyw pomoc. Wiązało się to z dobrym i pożytecznym. Naszemu przedsięwzięciu daliśmy nazwę: "Pomagam, bo mogę chcę i warto". Obraliśmy kilka głównych celów:

  1. Stworzyć projekt przedsięwzięcia
  2. Zorganizować kiermasz ciast, by uzyskać środki finansowe
  3. W formie ankiety dowiedzieć się od uczniów naszej szkoły, czym dla nich jest pomoc i czy według nich warto pomagać.
  4. Zrealizować zamierzoną pomoc.

Nasza pomoc przejawiała się w dwóch formach:

  • w dniu 1 listopada zapaliliśmy znicze na opuszczonych grobach
  • co tydzień odwiedzaliśmy schronisko w Pudwągach, by pomóc przy zajmowaniu się zwierzętami

To drugie zdecydowanie bardziej nami wstrząsnęło, niektórzy z nas nie zdawali sobie sprawy, jak wygląda takie miejsce. Było to dla nas ogromne przeżycie, ale cieszyliśmy się, że choć trochę pomogliśmy ulżyć tym bezbronnym stworzeniom. Pieski były niesamowicie szczęśliwe, gdy wyprowadzaliśmy je na spacer, a my widząc w ich oczach radość, podwójnie. Cieszymy się, że byliśmy naocznymi świadkami tego, co ma miejsce w schronisku, bo mimo braku domu, zwierzaki obdarzane są miłością i ciepłem pracowników. Jesteśmy bogaci o nowe doświadczenia i wdzięczni za możliwość brania udziału w takiej a nie innej akcji. Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy wsparli nas podczas kiermaszu ciast. Dzięki wam mogliśmy zrealizować nasze przedsięwzięcie i zakupić: znicze, którymi dawaliśmy światło zmarłym oraz karmę, smakołyki i smycze dla zwierzaków.


1a LO na wycieczce - dnia 22 listopada w ramach projektu z ekonomii odbyła się wycieczka do Olsztyna. O ósmej rano wyjechaliśmy spod ratusza w Kętrzynie, na miejscu mieliśmy godzinę czasu wolnego; o 10:30 spotkaliśmy się w kinie "Awangarda", by obejrzeć poruszający polski film pt.: "Zimna wojna". Po filmie wybraliśmy się do pobliskiego muzeum techniki, aby zobaczyć zapomniane urządzenia i przybliżyć sobie obraz dawnego Olsztyna. Następnie wybraliśmy się do escape roomów, gdzie podzieleni na grupy musieliśmy wykazać się kreatywnością oraz umiejętnością logicznego myślenia, by wydostać się z jednego z sześciu pełnych zagadek pokoi. Choć nie wszystkim grupom się to udało, z pewnością wszyscy świetnie się bawili. Na koniec autokar zabrał nas do Galerii Warmińskiej, gdzie mogliśmy zrobić zakupy, zjeść coś i porozmawiać w luźnej atmosferze. Około godziny 19 byliśmy z powrotem w Kętrzynie i w radosnych nastrojach rozeszliśmy się do domów. Wycieczka z pewnością pozostawiła po sobie miłe wspomnienia.


Projekt „Wpływ piractwa na rynek elektroniczny” został stworzony w ramach przedmiotu „Ekonomia”. Jego realizacją zajęła się grupa w składzie: Mateusz Ged, Hubert Hornicki, Katarzyna Pastuszuk, Bartosz Kisły, Jakub Goschorski. Praca nad projektem trwała cały semestr. Celami badania było sprawdzenie skali piractwa wśród młodzieży szkolnej, ukazanie jego wpływu na gospodarkę oraz także na poszczególne rynki, przedstawienie młodzieży szkolnej wiedzy na temat piractwa internetowego (jest to bezprawne kopiowanie lub dystrybucja własności intelektualnej podlegającej ochronie prawno-autorskiej) oraz porównanie wyników uzyskanych w naszej szkole do skali ogólnopolskiej. Na całokształt naszego pomysłu składało się 6 etapów pracy (ułożenie pytań do ankiet, utworzenie i wydrukowanie ich, przeprowadzenie badania ankietowego, analiza danych, utworzenie prezentacji oraz przedstawienie jej przed klasą oraz nauczyciele). Badania ankietowe wykazały, że piractwa dopuściło się niemal 80% ankietowanych. Najczęstszym podmiotem piractwa staje się muzyka (69% ankietowanych, w skali kraju 6,3 mln), gry (45% ankietowanych) oraz programy komputerowe (34% ankietowanych). W kraju piractwu najczęściej podlegają także materiały wideo (8,1 mln) oraz prasa (7,1 mln). Najczęstszym powodem decydowania się młodzieży na nielegalne pobieranie materiałów był brak chęci wydawania jakichkolwiek pieniędzy. Problemem nie są wysokie ceny udostępnianych treści, młodzież woli być w posiadaniu łatwiej dostępnych, bezpłatnych programów, filmów oraz innych materiałów. Największe straty notuje rynek wideo – piractwo doprowadziło do strat PKB Polski w wysokości 1,65 mld zł oraz w dochodzie z podatków (444 mln zł). Podsumowując naszą pracę możemy powiedzieć, że przeszła ona pomyślnie. Wszystkie etapy zostały zrealizowane, jednak ku wydajniejszemu efektowi powinniśmy zmienić parę elementów, takich jak przydział ról w celu separacji zadań, czy też dysponowanie czasem podczas pracy. Współpraca nauczyła nas z pewnością pokory, ustępliwości, ale również dała nam wiele radości przykładowo przy rozdawaniu i zbieraniu ankiet wśród klas. Była to świetna zabawa.


„Zainteresowania młodzieży kiedyś i dziś” - w ramach projektu z ekonomii nasza grupa w składzie: Jakub Filemonowicz, Bartosz Roczon, Marcin, Więcierzewki, Sebastian Kowalski, Piotr Mrozik postanowiła zbadać zainteresowania i sposoby spędzania czasu przez obecną młodzież i porównać je z tym jak spędzali czas dorośli w latach ich młodości. Wybór ten nie był dla nas oczywisty. Było wiele innych wartych zagłębienia tematów, jednak ten zdobył szczególne naszą przychylność ze względu na to, że dotykał nas wszystkich jako młodzież. Niejeden z nas usłyszał od rodziców, że w młodości spędzali oni większość swojego wolnego czasu na dworze. Chcieliśmy zwrócić uwagę na to jak wiele czasu młodzież spędza przed ekranami smartfonów i komputerów oraz jakie negatywne skutki za tym idą. W tym celu sporządziliśmy dwie ankiety. Pierwszą z nich, przeznaczoną dla młodzieży postanowiliśmy przeprowadzić wśród uczniów naszej szkoły. Drugą ankietę otrzymali w formie elektornicznej dorośli. Ankiety te miały wykazać jak spędza czas obecna młodzież, a jak robili to dorośli w latach ich młodości. Wyniki ankiet potwierdziły nasze obawy. Ponad trzy czwarte z ankietowanej młodzieży spędza czas biernie. Najwięcej wolnego czasu ona poświęca mediom. Każdy z prawie pięćdziesięciu ankietowanychprzyznał, że codziennie korzysta z mediów społecznościowych, a jedna trzecia ankietowanych nie przypomina się żadnej sytuacji, gdy nie korzystali ze smartfona dłużej niż dwa dni. Dodając do tego fakt, że połowa ankietowanych nie uprawia sportu (nie licząc zajęć wychowania fizycznego) możemy stwierdzić, że znaczna ilość osób prowadzi bardzo niezdrowy tryb życia, który może skutkować problemami w przyszłości. Ankietowani dorośli w większości spędzali czas czynnie, na świeżym powietrzu. Z mediów korzystali znacznie mniej. Kontrast pomiędzy wynikami obu grup dobrze oddaje naszym zdaniem istotę problemu. Wyniki ankiet przedstawiliśmy klasie IaL w formie prezentacji na lekcji ekonomii. Podczas realizacji projektu zdarzały nam się wpadki i niedociągnięcia, lecz to właśnie nasze błędy nauczyły nas najwięcej. Gdy coś nam nie wyszło potrafiliśmy znaleźć alternatywne rozwiązania problemów. Uważamy, że bylibyśmy w stanie zrobić wszystko lepiej i na pewno z tego skorzystamy przy innych projektach tego typu, tymczasem jesteśmy zadowoleni z tego jak wyszedł nasz obecny projekt i jesteśmy gotowi na ewentualne przyszłe prace w grupach.

W dniach od 13 do 16 listopada w naszej szkole odbyły się zajęcia z preorientacji zawodowej zorganizowane przez uczniów z klasy Ia, jako projekt z ekonomii pod tytułem „Zawody przyszłości”. Brali w nich udział uczniowie klas pierwszych. Na zajęciach młodzież mogła dowiedzieć się o sytuacji na dzisiejszym rynku pracy oraz jakie są wymagane kwalifikacje. Zajęcia przeprowadzone były przez specjalistę w tej dziedzinie – Panią Małgorzatę Hrycenko.

Do tej pory nikt nie zorganizował takiego przedsięwzięcia. Zajęcia z zawodoznawstwa były bardzo ciekawe, zainteresowały większość osób, a przede wszystkim pomogły w wyborze przyszłego zawodu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przeprowadzonego projektu. Nauczył nas wielu ważnych umiejętności potrzebnych w dalszej edukacji, jak i w życiu dorosłym. Nauczyliśmy się pracy w grupach, odpowiedzialności, a także rozwinęliśmy swoje zdolności interpersonalne.

Po wytężonej półrocznej pracy możemy podsumować pierwszy semestr nauki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie. Średnia szkoły wyniosła 4,57 (w klasach gimnazjalnych - 4,45, a w klasach 1 i 2 liceum 4,65; klasy maturalne, które kończyły I semestr w grudniu osiągnęły średnią ocen 4,19). Najlepszą klasą gimnazjalną okazała się 3cG (4,57). Nadmienić należy, że wszystkie oddziały gimnazjalne miały średnią powyżej 4,3. Wśród klas licealnych pierwsze miejsce zajęła klasa 2d1L (5,18), za nią uplasowały się klasy 2aL (5,05) i 1aL (4,91). Spośród oddziałów liceum dwie miały średnią poniżej 4,0 (3,97 i 3,94).

W bieżącym roku szkolnym w I semestrze mamy 183 uczniów ze średnią 4,75 i więcej, w tym 45 gimnazjalistów oraz 138 licealistów. Najwięcej prymusów, którzy uzyskali tę średnią, jest w klasach: 2aL (20 os.), 1aL (18 os.), 3aG (16 os.) i 2d1L (16 os.).

Wszystkim uczniom i ich nauczycielom gratulujemy i życzymy owocnego drugiego półrocza.