Szybki dostęp

 

Rekrutacja 2020/2021

REKRUTACJA 2020/2021


SAMOKSZTAŁCENIE

 

Lektura - słowo, które budzi niechęć wśród uczniów.  Zwykle kojarzona ze zmorą, nudą, wielkim trudem i omijana szerokim łukiem ;)

Dzisiaj klasa 2c udowodniła, że praca z tekstem literackim może być świetną zabawą. Przez trzy tygodnie chętni uczniowie pracowali w grupach nad realizacją zadania, którym było stworzenie gazety na podstawie lektury (w roli lektury „Lalka” Bolesława Prusa).  W tym czasie i samodzielnie redagowali teksty, które związane były z tematyką „Lalki”. Kiedy proponowałam uczniom taką formę pracy, zastanawiałam się, czy ktoś w ogóle podejmie się tego niełatwego zadania. Nie narzucałam im treści artykułów, wskazałam jedynie przykładowe tematy i rubryki. To, co stworzyli, przeszło moje oczekiwania. Różnorodność gatunków (wywiad, felieton, reklama), inwencja twórcza (stworzenie własnej „powieści w odcinkach”), graficzny projekt to po prostu MISTRZOSTWO! Gratuluję Wam!!! Jesteście świetni!

Anna Wachnik

Poniżej jedna z prac autorstwa Kasi Soliwody, Patrycji Łomżyńskiej, Wiktora Szukisa i Jana Szulca!

/galeria w wiadomości/

Moi Drodzy, jutro piątek, koniec tygodnia. Ale dla Was nie jest to zwyczajny koniec, ponieważ kończycie bardzo poważny etap swojej edukacji.

Miało być pożegnanie, uściski, wzruszenie. Sytuacja panująca wokół nie pozwoliła na to. Panująca pandemia zamknęła nas w domach. Nie chcemy, żebyście opuszczali mury tej szkoły tak bez pożegnania, bez wspomnień. Jesteście dla nas zbyt ważni, żeby wypuścić Was ot tak, zwyczajnie. Dlatego, jeśli tylko pojawi się dzień, w którym wrócimy do normalności, zaprosimy Was do naszej dostojnej auli, aby wręczyć „przepustki” do dorosłego życia. Ciężko na nie pracowaliście, a zważywszy, że byliście naznaczonym rocznikiem: druga klasa – strajki, trzecia – koronawirus, to tym bardziej należą się Wam wielkie gratulacje, że daliście radę. Dziś wypływacie z naszego portu, a więc pomyślnych wiatrów i światła wskazującego Wam właściwą drogę niczym latarnia morska w docelowym porcie.

Gdyby kiedyś chciał ktoś Was zniszczyć i zmieszać w natłoku wydarzeń, trwajcie, bo siła ogromna jest w Was. Nawet gdyby zagrzmiały wszystkie pioruny na niebie, i błyski ciemność przecięły, trwajcie. Nawet gdyby Wam kłody siekierą myśli rzucali i gnali na przełaj wartości, trwajcie. Bądźcie niepokonani. Uśmiechajcie się do siebie i ludzi wokoło, głaszczcie delikatnie swoje myśli, selekcjonujcie je uważnie, wybierając tylko te, powodujące ciepło w sercu…, nie płaczcie nad tym, co nie wydarzyło się, lecz cieszcie się z rzeczy spełnionych.

Chcę Wam również zacytować parę słów od nauczycieli:

Drodzy Absolwenci,

wraz  z zakończeniem  roku  otwierają się przed Wami setki drzwi wiodących do obiecującej przyszłości .  Cytując Wisławę Szymborską:

 

Możesz wybierać

gdzie być albo nie być,

przeskoczyć, zboczyć

byle nie przeoczyć.

Więc tędy albo tędy,

chyba że tamtędy,

na wyczucie, przeczucie,

na rozum, na przełaj,

na chybił trafił,

(...)z miejsca na miejsce

do wielu jeszcze otwartych…

 

Z nadzieją wejdziecie do nieznanych pokoi pełnych doznań, wyzwań i wrażeń. Ta perspektywa ma zapach wolności, na wspomnienie której my, belfrowie, możemy się tylko uśmiechnąć do siebie. Jeśli myślicie, że opuszczając mury naszej szkoły, przestaniecie w niej być, to jesteście w błędzie. Pozostają po Was pamiątki w postaci napisów tu i ówdzie, wspomnień, opowieści o… , Waszych błyskotliwych memów o nauczycielach. Zaglądajcie czasami do nas, my zawsze będziemy tu czekać.

Powodzenia życzy dyrekcja oraz nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie

ps. Jako dowód na to, że szkoła bez Was to tylko mury i przejmująca cisza, przesyłam Wam zdjęcia „tęskniących” za Wami Waszych sal. Czekajcie na zaproszenie.

 

W dniach 22 – 28 marca 2020 r. w ramach projektu Erasmus+ mieliśmy gościć w Kętrzynie nauczycieli i uczniów z krajów partnerskich z Włoch, Niemiec i Francji. Wszystko było dopięte niemal na ostatni guzik, jednak na dwa tygodnie przed planowanym przyjazdem uczestników nasze plany pokrzyżował koronawirus. Nie powstrzymało nas to jednak przed wideokonferencją, która odbyła się w czwartek 2 kwietnia o godz. 13:30 za pośrednictwem już tak dobrze poznanego przez nas, uczniów i nauczycieli I LO, programu do spotkań online zoom.us. Głównym jej tematem był oczywiście COVID-19. W spotkaniu wzięły udział 43 osoby, w tym 8 nauczycieli i 35 uczniów, w tym 11 z naszej szkoły. Każdy z uczestników wypowiedział się, jak pandemia wpłynęła na ich życie i jakie są jej złe, ale i te dobre strony. Temat poważny, ale nie zabrakło śmiechu i wspólnych śpiewów, a spotkanie takie jak to jest dowodem na to, że nawet w tak trudnej sytuacji potrafimy się zjednoczyć i być razem

Lekcje historii w szkole nie muszą być zawsze takie same: notatki w zeszycie, analiza map, badanie tekstów źródłowych, wkuwanie pojęć i dat. Lekcje historii mogą być „żywe”, można na nich poznawać ciekawych ludzi, zobaczyć i dotknąć przedmioty z epoki, spróbować wcielić się w postacie z dawnych czasów. Taka właśnie lekcja historii dla uczniów klas pierwszych po gimnazjum odbyła się w ostatni piątek w sali gimnastycznej naszej szkoły. Nasz gość, pan Jacenty Ordowski z Gniewu, na spotkaniu z uczniami w ciekawy sposób przedstawił genezę wybuchu, przebieg i udział Polaków w czasie drugiej wojny światowej. Pokazując broń i mundury opowiadał o wojnie obronnej w 1939 r, o Polskim Państwie Podziemnym, o powstaniu warszawskim. Uczniowie mogli włożyć mundury z czasów wojny i wcielić się w żołnierzy z tamtych czasów. Można było poczuć ciężar broni, wziąć do ręki przykładową porcję żywności więźnia obozu koncentracyjnego, spróbować podstaw musztry wojskowej. Uczniowie usłyszeli też o takich postaciach, jak Henryk Dobrzański, Władysław Raginis, czy Witold Pilecki. Pan Jacenty Ordowski udowodnił, że historii może być ciekawa.

Dnia 14 lutego mieliśmy okazję uczestniczyć w spotkaniu z mentorem – dr. hab. Krzysztofem Krukowskim, który pomógł nam przygotować się do finału projektu z przedsiębiorczości SHOWBIZ - Show Us Your BusinessW naszych głowach kłębiło się wiele nurtujących pytań i chcieliśmy dowiedzieć się jak najwięcej, by perfekcyjnie wypaść na prezentacji przygotowywanego produktu. Nasz mentor bez problemu odpowiedział na wszystkie pytania i rozwiał wszelkie wątpliwości. Powiedział także, na czym powinniśmy się skupić i co jest najważniejsze w czasie promocji projektu przed potencjalnymi inwestorami. Na koniec Pan Krzysztof rozdał nam niezbędne materiały, nad którymi musimy teraz popracować. Wszyscy się bardzo zaangażowaliśmy i z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie, podczas którego nasz mentor oceni wyniki naszej samodzielnej pracy. Mamy nadzieję, że odpowie na kolejną porcję pytań, które przez ten czas na pewno zrodzą się w naszych twórczych  umysłach.

Kacper Winiarski klasa I CEG