Rekrutacja 2019/2020

 

Zapraszamy na koncert "Miłość nie wszystko wybaczy..."

 

„Smaki jesieni” - szczególną datą w naszym projekcie był 29 października 2018 roku. To właśnie wtedy społeczność szkolna mogła zobaczyć efekty pracy naszego przedsięwzięcia. Jednakże cała historia zaczęła się już na początku września 2018 roku, kiedy to właśnie powstała nasza grupa, trochę z przypadku. Stanęliśmy z ogromnym wyzwaniem. Musieliśmy wybrać formę projektu, a z racji tego, że większość osób z naszej grupy lubi kulinaria, zdecydowaliśmy się na kiermasz przysmaków. Początkowo praca przebiegała bardzo wolno. Przez ogrom nauki, jaki nas spotkał w tych pięknych jesiennych miesiącach, nasz projekt trochę się skomplikował i plany dotyczące ankiety, rozpoznającej gusta uczniów, legły w gruzach. Po rozmowie z opiekunem projektu, wzięliśmy się do poważnej pracy, dzięki czemu zdążyliśmy ze wszystkim na czas. Każdy stanął na wysokości zadania i w stu procentach zrealizował powierzone obowiązki. Najciekawszy w naszym projekcie był oczywiście sam kiermasz, ale też przygotowywanie plakatów reklamowych. Mieliśmy przy tym dużo zabawy. Praca zawiązana z dokumentacją była mniej przyjemna, ale i z tym sobie poradziliśmy. Sam projekt przyniósł nam wiele korzyści. Z racji, że wykonywaliśmy wszystko w małej 4-osobowej grupie, zintegrowaliśmy się i praca między nami stała się przyjemnością. Nauczyliśmy się pracy w grupie oraz dokonywania dokumentacji wykonywanych etapów projektu. Wydawało nam się to proste, ale niestety rzeczywistość była inna. Co jednak jest najważniejsze pokazaliśmy uczniom naszej szkoły jak dobre mogą być słodkości z wykorzystaniem jesiennych owoców czy warzyw.


Przez całe pierwsze półrocze byliśmy zaangażowani w przedsięwzięcie z naszego fakultetu-ekonomii. Pierwszym ważnym, a nawet najtrudniejszym krokiem było wybranie tematu. Po analizie obraliśmy za główny motyw pomoc. Wiązało się to z dobrym i pożytecznym. Naszemu przedsięwzięciu daliśmy nazwę: "Pomagam, bo mogę chcę i warto". Obraliśmy kilka głównych celów:

  1. Stworzyć projekt przedsięwzięcia
  2. Zorganizować kiermasz ciast, by uzyskać środki finansowe
  3. W formie ankiety dowiedzieć się od uczniów naszej szkoły, czym dla nich jest pomoc i czy według nich warto pomagać.
  4. Zrealizować zamierzoną pomoc.

Nasza pomoc przejawiała się w dwóch formach:

  • w dniu 1 listopada zapaliliśmy znicze na opuszczonych grobach
  • co tydzień odwiedzaliśmy schronisko w Pudwągach, by pomóc przy zajmowaniu się zwierzętami

To drugie zdecydowanie bardziej nami wstrząsnęło, niektórzy z nas nie zdawali sobie sprawy, jak wygląda takie miejsce. Było to dla nas ogromne przeżycie, ale cieszyliśmy się, że choć trochę pomogliśmy ulżyć tym bezbronnym stworzeniom. Pieski były niesamowicie szczęśliwe, gdy wyprowadzaliśmy je na spacer, a my widząc w ich oczach radość, podwójnie. Cieszymy się, że byliśmy naocznymi świadkami tego, co ma miejsce w schronisku, bo mimo braku domu, zwierzaki obdarzane są miłością i ciepłem pracowników. Jesteśmy bogaci o nowe doświadczenia i wdzięczni za możliwość brania udziału w takiej a nie innej akcji. Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy wsparli nas podczas kiermaszu ciast. Dzięki wam mogliśmy zrealizować nasze przedsięwzięcie i zakupić: znicze, którymi dawaliśmy światło zmarłym oraz karmę, smakołyki i smycze dla zwierzaków.


1a LO na wycieczce - dnia 22 listopada w ramach projektu z ekonomii odbyła się wycieczka do Olsztyna. O ósmej rano wyjechaliśmy spod ratusza w Kętrzynie, na miejscu mieliśmy godzinę czasu wolnego; o 10:30 spotkaliśmy się w kinie "Awangarda", by obejrzeć poruszający polski film pt.: "Zimna wojna". Po filmie wybraliśmy się do pobliskiego muzeum techniki, aby zobaczyć zapomniane urządzenia i przybliżyć sobie obraz dawnego Olsztyna. Następnie wybraliśmy się do escape roomów, gdzie podzieleni na grupy musieliśmy wykazać się kreatywnością oraz umiejętnością logicznego myślenia, by wydostać się z jednego z sześciu pełnych zagadek pokoi. Choć nie wszystkim grupom się to udało, z pewnością wszyscy świetnie się bawili. Na koniec autokar zabrał nas do Galerii Warmińskiej, gdzie mogliśmy zrobić zakupy, zjeść coś i porozmawiać w luźnej atmosferze. Około godziny 19 byliśmy z powrotem w Kętrzynie i w radosnych nastrojach rozeszliśmy się do domów. Wycieczka z pewnością pozostawiła po sobie miłe wspomnienia.


Projekt „Wpływ piractwa na rynek elektroniczny” został stworzony w ramach przedmiotu „Ekonomia”. Jego realizacją zajęła się grupa w składzie: Mateusz Ged, Hubert Hornicki, Katarzyna Pastuszuk, Bartosz Kisły, Jakub Goschorski. Praca nad projektem trwała cały semestr. Celami badania było sprawdzenie skali piractwa wśród młodzieży szkolnej, ukazanie jego wpływu na gospodarkę oraz także na poszczególne rynki, przedstawienie młodzieży szkolnej wiedzy na temat piractwa internetowego (jest to bezprawne kopiowanie lub dystrybucja własności intelektualnej podlegającej ochronie prawno-autorskiej) oraz porównanie wyników uzyskanych w naszej szkole do skali ogólnopolskiej. Na całokształt naszego pomysłu składało się 6 etapów pracy (ułożenie pytań do ankiet, utworzenie i wydrukowanie ich, przeprowadzenie badania ankietowego, analiza danych, utworzenie prezentacji oraz przedstawienie jej przed klasą oraz nauczyciele). Badania ankietowe wykazały, że piractwa dopuściło się niemal 80% ankietowanych. Najczęstszym podmiotem piractwa staje się muzyka (69% ankietowanych, w skali kraju 6,3 mln), gry (45% ankietowanych) oraz programy komputerowe (34% ankietowanych). W kraju piractwu najczęściej podlegają także materiały wideo (8,1 mln) oraz prasa (7,1 mln). Najczęstszym powodem decydowania się młodzieży na nielegalne pobieranie materiałów był brak chęci wydawania jakichkolwiek pieniędzy. Problemem nie są wysokie ceny udostępnianych treści, młodzież woli być w posiadaniu łatwiej dostępnych, bezpłatnych programów, filmów oraz innych materiałów. Największe straty notuje rynek wideo – piractwo doprowadziło do strat PKB Polski w wysokości 1,65 mld zł oraz w dochodzie z podatków (444 mln zł). Podsumowując naszą pracę możemy powiedzieć, że przeszła ona pomyślnie. Wszystkie etapy zostały zrealizowane, jednak ku wydajniejszemu efektowi powinniśmy zmienić parę elementów, takich jak przydział ról w celu separacji zadań, czy też dysponowanie czasem podczas pracy. Współpraca nauczyła nas z pewnością pokory, ustępliwości, ale również dała nam wiele radości przykładowo przy rozdawaniu i zbieraniu ankiet wśród klas. Była to świetna zabawa.


„Zainteresowania młodzieży kiedyś i dziś” - w ramach projektu z ekonomii nasza grupa w składzie: Jakub Filemonowicz, Bartosz Roczon, Marcin, Więcierzewki, Sebastian Kowalski, Piotr Mrozik postanowiła zbadać zainteresowania i sposoby spędzania czasu przez obecną młodzież i porównać je z tym jak spędzali czas dorośli w latach ich młodości. Wybór ten nie był dla nas oczywisty. Było wiele innych wartych zagłębienia tematów, jednak ten zdobył szczególne naszą przychylność ze względu na to, że dotykał nas wszystkich jako młodzież. Niejeden z nas usłyszał od rodziców, że w młodości spędzali oni większość swojego wolnego czasu na dworze. Chcieliśmy zwrócić uwagę na to jak wiele czasu młodzież spędza przed ekranami smartfonów i komputerów oraz jakie negatywne skutki za tym idą. W tym celu sporządziliśmy dwie ankiety. Pierwszą z nich, przeznaczoną dla młodzieży postanowiliśmy przeprowadzić wśród uczniów naszej szkoły. Drugą ankietę otrzymali w formie elektornicznej dorośli. Ankiety te miały wykazać jak spędza czas obecna młodzież, a jak robili to dorośli w latach ich młodości. Wyniki ankiet potwierdziły nasze obawy. Ponad trzy czwarte z ankietowanej młodzieży spędza czas biernie. Najwięcej wolnego czasu ona poświęca mediom. Każdy z prawie pięćdziesięciu ankietowanychprzyznał, że codziennie korzysta z mediów społecznościowych, a jedna trzecia ankietowanych nie przypomina się żadnej sytuacji, gdy nie korzystali ze smartfona dłużej niż dwa dni. Dodając do tego fakt, że połowa ankietowanych nie uprawia sportu (nie licząc zajęć wychowania fizycznego) możemy stwierdzić, że znaczna ilość osób prowadzi bardzo niezdrowy tryb życia, który może skutkować problemami w przyszłości. Ankietowani dorośli w większości spędzali czas czynnie, na świeżym powietrzu. Z mediów korzystali znacznie mniej. Kontrast pomiędzy wynikami obu grup dobrze oddaje naszym zdaniem istotę problemu. Wyniki ankiet przedstawiliśmy klasie IaL w formie prezentacji na lekcji ekonomii. Podczas realizacji projektu zdarzały nam się wpadki i niedociągnięcia, lecz to właśnie nasze błędy nauczyły nas najwięcej. Gdy coś nam nie wyszło potrafiliśmy znaleźć alternatywne rozwiązania problemów. Uważamy, że bylibyśmy w stanie zrobić wszystko lepiej i na pewno z tego skorzystamy przy innych projektach tego typu, tymczasem jesteśmy zadowoleni z tego jak wyszedł nasz obecny projekt i jesteśmy gotowi na ewentualne przyszłe prace w grupach.