Przystosowanie się do zmian w nauce i ograniczenia kontaktów nie jest łatwe. Docierają do Ciebie informacje, które mogą wzmagać niepokój, wywoływać nieprzyjemne emocje. Dystans społeczny i brak bliskości z innymi ludźmi mogą bardzo negatywnie wpływać na psychikę każdego z nas. Warto zatem zadbać o siebie, swoją rodzinę i przyjaciół.
 
W kilku kolejnych postach dowiesz się, jak rozmawiać z kimś, kto może potrzebować Twojej pomocy, czego unikać podczas rozmowy i gdzie szukać pomocy. No to zaczynamy!
 
👥 Na początek: Wartość szczerej rozmowy
 
Pokonanie nieśmiałości i obaw przed szczerą rozmową może być wyzwaniem. Warto je podjąć! Rozmowa jest bardzo ważnym elementem naszego funkcjonowania w świecie. Dzięki niej możemy poczuć bliskość, której bardzo potrzebujemy. Gdy brakuje nam bliskości, czujemy się po prostu źle. Kiedy dzielimy się przeżyciami z drugim człowiekiem, opowiadamy o swoich emocjach, możemy je nazwać i wyrazić. To pozwala zrzucić z siebie ich ciężar i poczuć ulgę. Otwarcie się na kontakt z drugą osobą daje nam poczucie, że ktoś nas wysłucha i zrozumie. Jeśli zostaniemy zaakceptowani z tym, co przeżywamy, to łatwiej nam będzie przyjąć emocje, które sprawiają nam trudność.
 
Rozmowa może wpływać nie tylko na nas, lecz także na naszych rozmówców. Słowa mają moc – mogą kogoś zachęcić do działania, zainspirować, a także pocieszyć.
 
🗣Jak rozpocząć rozmowę z kimś przeżywającym trudności?
 
Proszenie o pomoc jest dla wielu osób bardzo trudne, dlatego gdy widzisz, że ktoś bliski ma gorszy nastrój, zmienił się, unika kontaktu, izoluje się, jest drażliwy, warto wykonać pierwszy krok.
 
Zacznij od sprawdzenia, czy druga osoba potrzebuje rozmowy. Możesz zrobić to np. tak:
👉 Jak sobie radzisz z tym, co się teraz dzieje? Pogadamy?
👉 Jak się masz? Chcesz powiedzieć mi więcej?
👉 Wydaje mi się, że kiepsko się czujesz – chcesz pogadać?
 
Nie zniechęcaj się, gdy Twój rozmówca odmówi. Czasami potrzebujemy zebrać myśli albo znaleźć w sobie odwagę, aby podzielić się tym, co przeżywamy. Podkreśl, że jesteś dla tej osoby, gdyby zmieniła zdanie, np. tak:
👉 OK, ale w razie gdybyś jednak chciała ze mną pogadać, śmiało dawaj znać
👉 Jakby co, pamiętaj, że jestem
👉 Gdyby coś się działo, chętnie Cię wysłucham
 
Warto co jakiś czas się przypomnieć, a także – za pozwoleniem tej osoby – włączyć w sytuację innych ważnych ludzi z otoczenia. Lepiej narazić się na zarzut wścibstwa niż zostawić przyjaciela samego.
 
📲 Jak odpowiedzieć na wpis na portalu społecznościowym?
 
Może się zdarzyć się, że bliska osoba da znać w Internecie, że źle się czuje. Nie musi to być bezpośrednie stwierdzenie, ale np. tekst piosenki, obrazek czy mem. Spróbuj skontaktować się z nią bezpośrednio, np. poprzez prywatną wiadomość.
 
Możesz zacząć np. tak:
👉 Hej, widziałem Twój post i trochę się martwię – wszystko u Ciebie OK?
👉 Cześć! Piszę do Ciebie, bo wydaje mi się, że nie najlepiej się teraz czujesz. Może chcesz ze mną pogadać?
 
Jak rozmawiać o trudnych emocjach (online i offline) 💻☎
 
To ważne, aby wiedzieć, co sprzyja dobrej rozmowie, a co może ją utrudniać. Znajdź odpowiedni moment i dobre warunki do rozmowy. Pośpiech, hałas i inne rozpraszacze nie budują poczucia bezpieczeństwa. Jeśli chcemy naprawdę usłyszeć, co druga osoba ma do powiedzenia i zadbać o jej komfort, to bardzo ważne jest stworzenie sprzyjających temu warunków. Upewnij się, czy druga osoba ma zapewnioną prywatność, czy w jej otoczeniu nie ma członków rodziny lub współlokatorów - Wasza rozmowa niekoniecznie jest przeznaczona dla innych uszu.
 
Jeśli to możliwe, spróbuj zaplanować odpowiedni moment:
👉 Chcę z Tobą pogadać o tym, jak się czujesz. Może masz teraz czas i ochotę?
👉 Kiedy moglibyśmy się umówić na wideorozmowę? Chcę pogadać o tym, co u Ciebie słychać
👉 Czy będzie OK, jeśli pogadamy online? Nikt nie wejdzie Ci do pokoju?
 
Tyle na początek. W kolejnych postach dowiesz się, co robić w trakcie rozmowy wspierającej, a czego należy zdecydowanie unikać.
 
Do usłyszenia! Do…odczytania?...