Drugi dzień naszej włoskiej przygody rozpoczęliśmy od wizyty w lokalnej fabryce ciastek Doemi, gdzie poznaliśmy tajniki ich produkcji, a także mieliśmy okazję ich skosztować. Kolejnym punktem programu była wycieczka do Parku Archeologicznego w Siponto, gdzie zwiedziliśmy bazylikę, której bryła przez lata została niemal całkowicie zniszczona, a której pełnowymiarowy kształt wskrzeszono przy pomocy ogrodzeniowej drucianej siatki. Na koniec udaliśmy się do miasteczka portowego Manfredonia z jego główną atrakcją ‒ zamkiem Castello Svevo Angioino, z którego murów rozciągają się piękne widoki na miasto i Morze Adriatyckie.

4 godziny busem na lotnisko Chopina w Warszawie, 2,5 godziny lotu do Rzymu, 6 godzin autobusem na południe Włoch i 6 godzin czekania pomiędzy znaleźliśmy się u celu naszej podróży - Foggi. Jest to już trzeci wyjazd w ramach projektu Erasmus Plus „Przygotowanie młodych ludzi do rynku pracy”, a szkołą goszczącą jest szkoła publiczna Liceo Carolina Poerio.

Pierwszy dzień naszego pobytu był niezwykle intensywny i obfitował w mnóstwo wrażeń. Powitano nas koncertem szkolnej orkiestry symfonicznej, która wykonała zarówno kilka klasycznych jak i współczesnych utworów włoskich. Następnie uczniowie otrzymali podarunki i zostali zaproszeni na małą przekąskę, po czym przyszła kolej na pracę. Przedstawiciele każdego kraju partnerskiego zaprezentowali rezultaty przygotowanych wcześniej prezentacji dotyczących bezrobocia w ich regionie, a nieco później w grupach uczniowie stworzyli listę pytań, które zadadzą w czwartek podczas spotkania z lokalnym politykiem. Potem nastąpiła krótka przerwa na pizzę i kawałek tortu by następnie wyruszyć do położonej 30km od Foggi miejscowości Troia. Głównym punktem programu było zwiedzanie dwóch z dziewięciu znajdujących się tam katedr, wizyta w miejscowym muzeum, w którym znajdują się 3 z 31 istniejących na świecie exultetów - zwojów z zapisem pieśni pochwalnych, a także degustacja lokalnych słodkości w miejskiej cukierni.

Szczęśliwi i pełni pozytywnych doświadczeń kończymy pierwszy dzień w ciepłej choć grudniowej Italii.

10, 11 i 12 października 2019 r. są obchodami #ErasmusDays ‒ inicjatywy mającej na celu upowszechnianie rezultatów projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+. W związku z tym wydarzeniem warto przypomnieć, iż nasza szkoła również bierze udział w projekcie i tym samym podsumować nasze dotychczasowe działania. Do projektu przystąpiliśmy 1 września 2018 r., a realizowany przez nas temat to „Przygotowanie młodych ludzi do rynku pracy”. Naszymi partnerami są szkoły z Niemiec, Francji i Włoch. Projekt ma na celu zapoznanie uczniów z sytuacją na rynku pracy, możliwościami rozwoju zawodowego, ofertami pracy, czy poziomem bezrobocia w każdym z tych państw.

Pierwsze spotkanie odbyło się w grudniu 2018 r. w Kętrzynie. Gościliśmy wówczas 18 uczniów i 6 nauczycieli. Każdy z krajów zaprezentował swój region i rynek pracy, odbyliśmy kilka wycieczek do różnych zakładów pracy i instytucji m.in. do Oddziału Straży Granicznej w Kętrzynie i Bezledach, Urzędu Pracy, Bartnika Mazurskiego oraz firmy Signify. Podczas tego spotkania wybraliśmy również logo naszego projektu.

W marcu udaliśmy się w swoją pierwszą tygodniową podróż do Marsylii.  Czas pomiędzy tymi dwoma spotkaniami poświęciliśmy na napisanie, a następnie przeprowadzenie ankiety wśród uczniów naszej szkoły dotyczącej ich oczekiwań wobec przyszłej pracy. Jej wyniki uczniowie przedstawili podczas wyjazdu do Francji. W Marsylii wzięliśmy udział w warsztatach z doradcami zawodowymi, udaliśmy się do producenta paneli słonecznych Cap Vert Energie, gdzie zapoznano nas z możliwościami pracy w rozwijających się firmach prywatnych. Byliśmy także w muzeum mydła, gdzie poznaliśmy tajniki jego produkcji. Podczas spotkań w szkole rozmawialiśmy na temat podjęcia pracy w innych krajach, a także o stereotypach dotyczących zawodów wykonywanych przez kobiety i mężczyzn.

Początek tego roku szkolnego zaczął się dla nas niezwykle pracowicie. Naszym zadaniem było przeprowadzenie wywiadu i nagranie filmu przedstawiającego jedną z firm w regionie. Wybór padł na MTI Furninova. Efekty naszej pracy przedstawiliśmy podczas wyjazdu do Fürstenau w Niemczech. Tu również spotkaliśmy się z przedstawicielami różnych firm i zawodów m.in. policją, odwiedziliśmy firmę Stöckel produkującą okna, a także odbyliśmy dwie wycieczki do szkoły medycznej w Osnabrücku i Uniwersytetu w Lingen. Dodatkowo uczniowie zaprezentowali system szkolnictwa swojego kraju, a także przygotowali pytania, które chcieliby zadać swoim przyszłym pracodawcom.

W grudniu czeka nas ostatni już wyjazd do miasta Foggia we Włoszech, gdzie jednym z głównych tematów będzie problem bezrobocia. Nie będzie to jednak koniec projektu, gdyż w marcu 2020 r. ponownie zostaniemy gospodarzami ostatniego już spotkania uczniów, gdzie dokonamy podsumowania całego projektu, a także zaczniemy pracę nad jego finalnym produktem ‒ broszurą, w której zostaną zawarte efekty całej naszej pracy. Projekt zakończymy z końcem roku szkolnego 2019/2020.