Szybki dostęp

 

Rekrutacja 2019/2020

 

Ostatni tydzień spędziłam wyjątkowo pracowicie. Miałam ogromny zaszczyt wziąć udział w szkoleniu dla nauczycieli i edukatorów, które od 28.10 do 2.11.2018r. odbywało się w miejscowości Rabat na Malcie. Przez cztery dni ponad 70 nauczycieli i edukatorów z 12 krajów europejskich (Austrii, Czech, Chorwacji, Francji, Hiszpanii, Malty, Niemiec, Słowacji, Słowenii, Włoch i Wielkiej Brytanii, no i oczywiście z Polski) dzieliło się pomysłami na to, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o przyszłości ich świata. Już pierwszego dnia wszyscy zauważyliśmy się, że nasza chęć wzajemnego poznania i szukania nowych wyzwań była tak silna, że zanim się zorientowaliśmy, przełamaliśmy lody i rozpoczęliśmy nasze działania mimo tego, iż wszyscy mówimy w innych językach. Najpierw zdefiniowaliśmy, czym jest edukacja globalna dla każdego z nas, staraliśmy się to napisać i … narysować, co w moim przypadku stanowiło nie lada wyzwanie. Później wszyscy opowiadaliśmy o tym, jakie projekty zrealizowaliśmy ze swoimi uczniami/uczennicami, porównaliśmy różne metody stosowane w Hiszpanii, Polsce, Chorwacji, Niemczech i we wszystkich 12 krajach uczestniczących w projekcie. W ramach szkolenia mieliśmy okazję wysłuchać ekspertów realizujących projekty edukacyjne na świecie. Dominique z maltańskiego Stowarzyszenia „Kopin” opowiedział nam o obecnej sytuacji społecznej na Malcie, podkreślając, że migracja może być szansą na rozwój.

Maltę zamieszkuje około 350 tys. osób, która na co dzień borykają się z suszą i brakiem naturalnych źródeł wody. Dominique przypomniał nam, jak ważne jest poruszenie z młodzieżą kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i przekazanie konkretnych przykładów, aby młodzi ludzie mogli czuć, że są odpowiedzialni nie tylko za „swoje podwórko”. Richard, odpowiedzialny za Progettomondo.mlal w Maroku i Almatooqi, marokański nauczyciel zaangażowany w projekty dotyczące edukacji globalnej, opowiedzieli nam o swoich wyzwaniach i doświadczeniach. Maroko żyje nowymi tendencjami migracyjnymi: wiele osób, które wyjechały z kraju, wraca do domu i czuje się tam obco. Spotkaliśmy się także z Ahmedem, dyrektorem Fundacji ds. Schronienia i Wsparcia dla Migrantów na Malcie, który opowiedział nam o swojej podróży z Ghany, a także o swojej pracy na rzecz wsparcia i wzmocnienia pozycji migrantów docierających na Maltę w ostatnich latach. Ogromne wrażenie zrobił na nas wszystkich film przygotowany przez reportera z Włoch, Fabio, który w sierpniu tego roku dokumentował pracę załogi niemieckiego statku ratowniczego pływającego po Morzu Śródziemnym, podejmującego ludzi z tonącej libańskiej jednostki. Do dzisiaj brzmią mi w głowie słowa jednego z bohaterów filmu, który opowiadał o tym, jak na jego oczach tonęła jego żona i ich maleńkie dziecko. Na Malcie wiele sytuacji pomogło mi zmienić mój punkt widzenia na temat mojej pracy jako nauczyciela/pedagoga. Kontakt z nauczycielami z innych krajów zainspirował mnie do poszukiwania nowych pomysłów na zajęcia i warsztaty dla moich uczniów.

Monika Darmofał-Karanowska

Nasze zaangażowanie w projekt „START THE CHANGE! Działaj lokalnie, zmieniaj globalnie” zostało docenione przez Amnesty International Polska oraz Komisję Europejską. Pani Monika Darmofał – Karanowska otrzymała specjalne zaproszenie na międzynarodowe spotkanie nauczycieli i nauczycielek wyróżniających się pracą edukacyjną w obszarze edukacji globalnej i edukacji praw człowieka.

Tym samym nasi uczniowie otrzymali szansę na udział w obozach aktywistycznych w Grecji i Maroku.

Loesje [czyt. luszje], czyli po polsku Lusia, narodziła się w Arnhem w Holandii, 24 listopada 1983r. Loesje to grupa ludzi działających na całym świecie, a jednocześnie postać, poprzez którą chcą oni inspirować innych.

Z czasem idea Loesje rozprzestrzeniła się na cały świat. Dziś lokalne grupy Loesje działają w kilkudziesięciu krajach, m. in.: w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Estonii, Nepalu czy Stanach Zjednoczonych. Do Polski pierwsze informacje o Loesje dotarły podobno już na początku lat 90.

Działalność Loesje ma pobudzać odbiorców do refleksji, a także kreatywnego i twórczego myślenia oraz uświadomić możliwość wpływania na najbliższe otoczenie. Teksty, które zamieszczane są na drukach (plakatach, pocztówkach, wlepkach), tworzone są najczęściej w ramach warsztatów kreatywnego pisania, a ich celem jest dzielenie się pomysłami i ideami, wyrażenie własnych opinii przy użyciu krótkich sloganów.

Loesje jako osoba kieruje się wartościami kształtującymi jej myśli oraz słowa. Te wartości to przede wszystkim wolność wyrażania własnej opinii i wolność słowa, tolerancja, umiejętność pozytywnej krytyki. Loesje wierzy w siłę ludzi, własną inicjatywę, kreatywność, niezależność, wolność, akceptację i pokój. Loesje nie polega na mówieniu ludziom, co mają myśleć lub robić, celem jest inspirowanie ich do kształtowania i wyrażania własnych opinii.

Hasła Loesje obecne są w wielu miastach na plakatach, muralach, przystankach autobusowych, a w naszej szkole pojawiły się za sprawą pedagog szkolnej, p. Moniki Darmofał – Karanowskiej.

Czytajcie, inspirujcie się, bawcie się słowami. Zobaczcie, jak można pozytywnie pisać o świecie i drugim człowieku.

Szkolna Grupa AI

Hejt, mowa nienawiści, przestępstwa z nienawiści – oto słowa, z którymi często stykamy się, przeglądając prasę, czytając wiadomości w Internecie czy oglądając programy informacyjne. Pojęcia te mogą brzmieć trochę abstrakcyjnie, dlatego podczas kolejnych warsztatów w ramach projektu „Start the Change” wraz z klasą IC LO podjęliśmy próbę ich zdefiniowania, a przede wszystkim uczyliśmy się, jak rozpoznawać mowę nienawiści i jak na nią reagować.

            Warsztaty były dla nas okazją, by uporządkować swoją wiedzę o migracjach w kontekście polskim, w czym pomógł nam quiz przygotowany przez prowadzącą, p. Monikę Darmofał – Karanowską, na platformie Kahoot!

wolontariusze:

Weronika Leńska (IICD LO), Bartosz Łazarczyk (IID LO), Tosia Kaliszewska (IID LO), Estera Książek (IID LO)

24 kwietnia 25 uczniów z klasy IC LO oraz 3 wolontariuszy ze Szkolnej Grupy Amnesty International przystąpiło do realizacji nowego projektu „Start the Change”. Wystartowaliśmy równolegle z naszymi partnerskimi szkołami z Austrii, Włoch, Chorwacji, Niemiec, Cech, Francji, Malty, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Pierwsze warsztaty poświęcone były współczesnym migracjom w kontekście praw człowieka. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest własna tożsamość i przynależność do grupy, poznali podstawowe pojęcia związane z migracjami (często mylone w świecie mediów i polityki), poznali skalę migracji na świecie. Szczególne wrażenie zrobił na nich film przygotowany przez międzynarodową organizację Save the Children, pokazujący losy dziecka uciekającego przed okrucieństwem wojny. Film znajdziecie pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ&t=1s.

W zajęciach uczestniczyli wolontariusze: Weronika Leńska, Emilia Sapińska, Bartosz Łazarczyk. Kolejne dwa warsztaty odbędą się w maju.