I Ogólnopolski Przegląd Piosenki Agnieszki Osieckiej

 

Amnesty International

Pod takim hasłem w tym roku obchodzono europejski Tydzień Edukacji Globalnej. To międzynarodowe wydarzenie, którego celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców bogatych krajów na problemy ubogich, szczególnie tych, którzy uciekają przed wojną i prześladowaniami. W dniach 20 – 24 listopada uczniowie z klas: IIIA, IIIB i VA ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kętrzynie wzięli udział w warsztatach poświęconych prawom człowieka. Inspiracją do lekcji stała się niezwykła historia  niepełnosprawnego rodzeństwa – Alana i Gyan – którzy, choć poruszają się na wózkach inwalidzkich, muszą uciekać przed wojną w Syrii przez tureckie góry, są ostrzeliwani przez wojsko, a następnie trafiają do obozu dla uchodźców w pobliżu Aten. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i pokazały, że los innych nie jest im obojętny.

Biały puchaty kot ma na imię Kunkush, a o jego niesamowitej eskapadzie napisał "The Guardian". Jego rodzina: matka i pięcioro dzieci, musiała uciekać z Iraku. Dzieci zamiast bagaży i zabawek zabrały swojego ukochanego kota. Udało im się przedostać na wyspę Lesbos. Wyruszyli w listopadzie 2015r. Tylko tego miesiąca na tej greckiej wyspie wylądowało 100 tysięcy uciekających przed wojną ludzi. Podczas biegu z pontonów na brzeg kot wystraszył się i zgubił. Kilka dni później kota ktoś zobaczył w pobliskiej wiosce, udało mu się bezpiecznie wydostać na ląd. W tym czasie jego rodzina była już w dalszej drodze. Kunkush został przygarnięty przez lokalnego weterynarza, dostał imię Dias (czyli po grecku Zeus). Po miesiącu opieki wolontariuszka przewiozła do samolotem do Berlina, gdzie rozpoczęto poszukiwania jego ludzi. Powstały profile na portalach społecznościowych, a w pomoc zaangażowało się wiele osób. W lutym okazało się, że rodzina Kunkusha jest bezpieczna i trafiła do Norwegii.

Ta historia zainspirowała mnie i wolontariuszki: Karolinę Dymitrowicz i Emilię Sapińską do rozmowy z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kętrzynie o prawach człowieka. 23 listopada 2017r. spotkałyśmy się z uczniami klasy IIA. Dzieci wysłuchały najpierw reportażu Ewy Nowak, a  potem mogły na własne oczy przekonać się, że historia kota jest prawdziwa. Tego dnia najbardziej wzruszyła mnie wypowiedź małej Nikoli, która powiedziała: „Każde życie ma znaczenie – nie ważne, czy to człowiek, czy kot”. Moment gdy rodzina znów może zobaczyć ukochane zwierzę wyciska łzy z oczu. Zobaczcie zresztą sami.

https://www.youtube.com/watch?v=05K-YUezBKA

Monika Darmofał-Karanowska

Jak okiem sięgnąć ciągną się równe rzędy drzewek bananowych. Polna droga oddziela od siebie pola, na jej końcu stoi pakowalnia, a z boku z plantacją graniczy linia kolejowa. Po zakurzonych drogach toczą się ciężarówki ze znajomym logo bananów. Jest gorąco, południowe słońce wisi wprost nad głowami, ale ty i twoi koledzy pracujecie w polu już od sześciu godzin. Niedługo będziecie mieć godzinną przerwę na obiad, dokładnie odmierzoną, ale potem będziecie musieli wrócić do pracy aż do szóstej albo siódmej wieczorem. Pracujące w pakowalni kobiety stoją po 10-12 godzin dziennie, cały czas mając ręce w wodzie, pełnej chemikaliów stosowanych do mycia bananów i zakonserwowania ich, by przetrwały czekającą je długą drogę. Pracownice próbują ignorować ból w rękach, nogach i plecach, wywoływany pochylaniem się przez cały dzień nad kadziami z wodą. Tymczasem na plantacji zaczyna kropić deszcz. Tak ci się przynajmniej wydaje, dopóki nie poczujesz, że skóra cię piecze i pojawi się na niej czerwona wysypka – znów chemikalia! Robiący opryski samolot regularnie przelatuje nad plantacją, często bez uprzedzenia pracujących w polu robotników. W dodatku środki chemiczne wnikają w ziemię, co prowadzi do skażenia wód gruntowych, skąd pochodzi woda, którą piją i w której myją się okoliczni mieszkańcy.

Co możesz zrobić, żeby handel bananami był sprawiedliwy dla pracowników i pracownic plantacji, a także rolników i rolniczek?

Z takimi problemami próbowali zmierzyć uczniowie klas pierwszych liceum, którzy w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej na lekcjach przedsiębiorczości poznawali ideę sprawiedliwego handlu. W ramach zajęć młodzież przygotowała plakaty i ulotki informacyjne, które 23 listopada rozdawała Nina Tomasik.

Nad tą częścią TEG czuwała p. Beata Biedrzycka.

20.11 w naszej szkolnej Galerii swoją inaugurację miała wystawa „Polin, czyli jaki był kętrzyński Żyd?”. W otwarciu wystawy wzięła udział klasa 1ae liceum. Wystawa będzie gościć u nas przez dwa tygodnie i kolejne klasy, na godzinach wychowawczych będą mogły ją obejrzeć i posłuchać wykładu p.Tadeusza Korowaja naszego kętrzyńskiego historyka.

Polin, czyli jaki był kętrzyński Żyd?, to podróż w głąb historii dawnego Kętrzyna, w którym mocno zaakcentowali swoją obecność mieszkańcy pochodzenia żydowskiego. Poznajemy żydowskich kupców, rajców miejskich, ich zwyczaje, muzykę, życie codzienne. Pójdziemy śladami zabytków, które istnieją po dzień dzisiejszy. Poznamy tragiczną historię Nocy Kryształowej, która zmusiła tych ludzi do opuszczenia swoich majątków i domów. To żywa lekcja historii o tych, którzy zapisali się na kartach dawnego Kętrzyna jako społeczność rozwijająca gospodarkę, handel oraz kulturę naszego miasta”, takie informacje wyczytamy z folderu przygotowanego przez organizatora wystawy-Powiatowy Dom Kultury „Czerwony Tulipan”.

Wystawa rozpoczęła też Tydzień Edukacji Globalnej, której koordynatorem w naszej szkole jest p. Monika Darmofał-Karanowska.

Bożena Wójcik-Wasilewska

foto: Ula Kamińska

Czym jest dobre życie w zglobalizowanym świecie i czy różni się tak bardzo dla  Polaków, Kongijczyków, Norwegów, Boliwijczyków, Filipińczyków, Kazachów, Hindusów, Amerykanów i innych? Co najmniej 17 rzeczy łączy nas z mieszkańcami krajów Globalnego Południa, m.in.: ubóstwo, zmiany klimatu, dyskryminacja, dostęp do energii.

Tydzień Edukacji Globalnej to coroczna międzynarodowa akcja edukacyjna organizowana w celu zwrócenia uwagi Europejczyków na problemy o charakterze globalnym, takie jak te prezentowane poniżej:

W tym roku TEG przyświeca hasło: „Przyszłość świata zależy od nas”. W najbliższych dniach w naszej szkole odbędą się lekcje wychowawcze na temat współzależności we współczesnym świecie i warsztaty poświęcone problemom sprawiedliwego handlu. Dowiecie się, dlaczego banany są takie tanie, kto rządzi w przemyśle obuwniczym i ile kosztuje wyprodukowanie T -shirtów. Nasi nauczyciele języka angielskiego pomogą Wam opracować „Przewodnik dla leniwych, czyli jak uratować świat leżąc na kanapie”.

W tym tygodniu możecie zobaczyć wystawę poświęconą kętrzyńskim Żydom i wziąć udział w grze miejskiej. Serdecznie zapraszam Was wszystkich do aktywnego udziału w Tygodniu Edukacji Globalnej.

 

Monika Darmofał – Karanowska

pedagog szkolny